امام جعفر صادق (ع) | رئیس مکتب تشیع و ظهور منجی آخر الزمان در کلام ایشان

امام جعفر صادق (ع) | رئیس مکتب تشیع و ظهور منجی آخر الزمان در کلام ایشان دین و اندیشه

ظهور منجی آخر الزمان در کلام امام جعفر صادق (ع) رئیس مکتب تشیع

امام جعفر صادق (ع)

ظهور منجی آخر الزمان در کلام امام جعفر صادق (ع) رئیس مکتب تشیع/ پیش بینی امام (ع) در بنای شهر
تهران

امام جعفر صادق (ع)
ظهور منجی آخر الزمان

چون قائم ما قیام کند خداوند آنچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک
و پیام آور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند.
به مناسبت میلاد پرخیر و برکت رییس مکتب تشیع و ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت ، امام جعفر
صادق(ع) گزیده ای از احادیث این امام همام را آماده کرده ایم که در ادامه گزارش به آن خواهیم پرداخت:

*قالَ الإمامُ جَعْفَرُ بنُ محمّد الصّادقُ (علیه السلام) :

حَدیثی حَدیثُ أبى، وَ حَدیثُ أبى حَدیثُ جَدى، وَ حَدیثُ جَدّى حَدیثُ الْحُسَیْنِ، وَ حَدیثُ الْحُسَیْنِ حَدیثُ الْحَسَنِ،
وَ حَدیثُ الْحَسَنِ حَدیثُ أمیرِالْمُؤْمِنینَ، وَ حَدیثُ أمیرَالْمُؤْمِنینَ حَدیثُ رَسُولِ اللهِ (صلى الله علیه وآله وسلم)، وَ حَدیثُ رَسُولِ اللهِ
قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ.([۱]) حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود: سخن و حدیث من همانند سخن پدرم مى
باشد، و سخن پدرم همچون سخن جدّم، و سخن جدّم نیز مانند سخن حسین و نیز سخن او با سخن
حسن یکى است و سخن حسن همانند سخن امیرالمؤمنین علىّ و کلام او از کلام رسول خدا مى باشد، که
سخن

رسول الله به نقل از سخن خداوند متعال خواهد بود.

*قالَ (علیه السلام): قَضاءُ حاجَهِ الْمُؤْمِنِ أفْضَلُ مِنْ ألْفِ حَجَّه مُتَقَبَّله بِمَناسِکِها، وَ عِتْقِ ألْفِ
رَقَبَه لِوَجْهِ اللهِ، وَ حِمْلانِ ألْفِ فَرَس فى سَبیلِ اللهِ بِسَرْجِها وَ لَحْمِها.([۳]) فرمود: برآوردن حوائج و نیازمندى هاى مؤمن
از هزار حجّ مقبول و آزادى هزار بنده و فرستادن هزار اسب مجهّز در راه خدا، بالاتر و والاتر است.
*قالَ (علیه السلام): إذا فَشَتْ أرْبَعَهٌ ظَهَرَتْ أرْبَعَهٌ: إذا فَشا الزِّنا کَثُرَتِ الزَّلازِلُ، وَ إذا اُمْسِکَتِ الزَّکاهُ هَلَکَتِ الْماشِیَهُ، وَ
إذا جارَ الْحُکّامُ فِى الْقَضاءِ اُمْسِکَ الْمَطَرُ مِنَ السَّماءِ، وَ إذا ظَفَرَتِ الذِّمَهُ نُصِرُ الْمُشْرِکُونَ عَلَى الْمُسْلِمینَ.([۵])

فرمود: هنگامى که چهار چیز در جامعه شایع و رایج گردد چهار نوع بلا و گرفتارى پدید آید:

چنانچه زنا رایج گردد زلزله ـ و مرگ ناگهانى ـ فراوان شود.
چنانچه زکات و خمسِ اموال پرداخت نشود حیوانات نابود شود.
اگر حاکمان جامعه و قُضات ستم و بى عدالتى نمایند باران ـ رحمت خداوند ـ نمى بارد.
و اگر اهل ذمّه تقویت شوند مشرکین بر مسلمین پیروز آیند.
*قالَ (علیه السلام): الصَّمْتُ کَنْزٌ وافِرٌ، وَ زَیْنُ الْحِلْمِ، وَ سَتْرُالْجاهِلِ.([۷]) فرمود: سکوت همانند گنجى پربهاء، زینت بخش حلم و
بردبارى است; و نیز سکوت، سرپوشى بر آبروى شخص نادان و جاهل مى باشد.
*قالَ (علیه السلام): اِصْحَبْ مَنْ تَتَزَیَّنُ بِهِ، وَ لا تَصْحَبْ مَنْ یَتَزَّیَنُ لَکَ.([۸])

ظهور منجی آخر الزمان

فرمود: با کسى دوستى و
رفت و آمد کن که موجب عزّت و سربلندى تو باشد، و با کسى که مى خواهد از تو بهره
ببرد و خودنمائى مى کند همدم مباش.
*قالَ (علیه السلام): کَمالُ الْمُؤْمِنِ فى ثَلاثِ خِصال: الْفِقْهُ فى دینِهِ، وَ الصَّبْرُ عَلَى النّائِبَهِ، وَالتَّقْدیرُ فِى الْمَعیشَهِ.([۹]) فرمود: شخصیّت
و کمال مؤمن در سه خصلت است: آشنا بودن به مسائل و احکام دین، صبر در مقابل شداید و ناملایمات،
زندگى او همراه با حساب و کتاب و برنامه ریزى دقیق باشد.

*قالَ (علیه السلام):

یُسْتَجابُ الدُّعاءُ فى أرْبَعَهِ مَواطِنَ: فِى الْوِتْرِ، وَ بَعْدَ الْفَجْرِ، وَ بَعْدَالظُّهْرِ، وَ بَعْدَ الْمَغْرِبِ.([۱۹]) فرمود: در چهار
وقت دعا مستجاب خواهد شد: هنگام نماز وِتر، بعد از نماز صبح، بعد از نماز ظهر، بعد از نماز مغرب.

*قالَ (علیه السلام):

مَنْ دَعا لِعَشْرَه مِنْ إخْوانِهِ الْمَوْتى لَیْلَهَ الْجُمُعَهِ أوْجَبَ اللهُ لَهُ الْجَنَّهَ.([۲۰]) فرمود: هرکس که در شب جمعه براى
ده نفر از دوستان مؤمن خود که از دنیا رفته اند دعا و طلب مغفرت نماید، از اهل بهشت قرار
خواهد گرفت.

*قالَ (علیه السلام):

أیُّما مُؤْمِن سَئَلَ أخاهُ الْمُؤْمِنَ حاجَهً وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلى قَضائِها فَرَدَّهُ عَنْها، سَلَّطَ اللهُ عَلَیْهِ شُجاعاً فى قَبْرِهِ،
یَنْهَشُ مِنْ أصابِعِهِ.([۲۲]) فرمود: چنانچه مؤمنى از برادر ایمانیش حاجتى را طلب کند و او بتواند خواسته اش را برآورد
و انجام ندهد، خداوند در قبرش یک افعى بر او مسلّط گرداند که هر لحظه او را آزار رساند.

*قالَ (علیه السلام):

إذا بَلَغَکَ عَنْ أخیکَ شَیْىءٌ فَقالَ لَمْ أقُلْهُ فَاقْبَلْ مِنْهُ، فَإنَّ ذلِکَ تَوْبَهٌ لَهُ.
وَ قالَ (علیه السلام): إذا بَلَغَکَ عَنْ أخیکَ شَیْىءٌ وَ شَهِدَ أرْبَعُونَ أنَّهُمْ سَمِعُوهُ مِنْهُ فَقالَ: لَمْ أقُلْهُ، فَاقْبَلْ مِنْهُ.([۱])
فرمود: چنانچه شنیدى که برادرت ـ یا دوستت ـ چیزى بر علیه تو گفته است و او تکذیب کرد قبول
کن.
همچنین فرمود: اگر چیزى را از برادرت بر علیه خودت شنیدى و نیز چهل نفر شهادت دادند، ولى او تکذیب
کرد و گفت: من نگفته ام، حرف او را بپذیر.

*قالَ (علیه السلام):

لا یَکْمُلُ إیمانُ الْعَبْدِ حَتّى تَکُونَ فیهِ أرْبَعُ خِصال: یَحْسُنُ خُلْقُهُ، وَ سَیْتَخِفُّ نَفْسَهُ، وَ یُمْسِکُ الْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ،
وَ یُخْرِجَ الْفَضْلَ مِنْ مالِهِ.([۲]) فرمود: ایمان انسان کامل نمى گردد مگر آن که چهار خصلت در او باشد: اخلاقش
نیکو باشد، نفس خود را سبک شمارد، کنترل سخن داشته باشد، اضافى ثروتش ـ حقّ اللّه و حقّ النّاس ـ
را بپردازد.

*قالَ (علیه السلام):

حَدیثٌ فى حَلال وَ حَرام تَأخُذُهُ مِنْ صادِق خَیْرٌ مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها مِنْ ذَهَب وَفِضَّه.([۱۷]) فرمود: سخنى
را درباره مسائل حلال و حرام و احکام دین خدا، از راست گوى مؤمنى دریافت کنى; بهتر و ارزشمندتر است
از تمام دنیا و ثروت هاى آن.

**تهران درکلام امام(ع)؛

درباره تهران و ری و زورا که برخی از محدثین آنرا تهران نامیده اند روایاتی زیادی آمده است
که بخشی از آنها را محمودی گلپایگانی در کتاب پیرامون ایران و طهران جمع آوری کرده اند.
در همین رابطه در منتخب التواریخ ص ۸۷۵ آمده است:

امام صادق علیه السلام فرمودند :

ای مفضل ایا میدانی زورا کجا واقع شده
است؟ عرض کردم خدا و حجتش داناترند.
فرمود :بدان ای مفضل در حوالی ری کوه سیاهی ست که در دامن ان شهری بنا شده است که طهران
نامیده شود و ان است زورا که قصرهایش مثل قصرهای بهشت و زنهایش مثل حور العین است بدان ای مفضل
ان زنها متلبس به لباس کفار میشوند ودر هیئت ظالمان میباشند و به محل سکونت شوهر ها کفایت نمیکنند و
از ایشان درخواست طلاق میکنند و مردها به مردها و زنها به زنها اکتفا میکنند و مردها شبیه به زنها
و زنها شبیه به مردها میشوند پس اگر تو بخواهی دینت را حفظ کنی پس دراین شهر سکونت مکن و
مسکن برای خود قرار مده چون محل فتنه است پس از انجا به قله کوهها و از سوراخی به سوراخی
مثل روباه و بچه اش فرار کن.
( الزام النصاب ص ۱۸۳،منتخب الاثر ص ۴۳۰، بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۵۸،روزگار رهایی ج ۲ ص ۷۶۲ موعود
نامه:۲۳۸ )

همچنین بخوانید :  فواید پنج گانه عطسه از منظر امام صادق (ع)
همچنین در مناقب العتره ابن فهد حلی آمده است:

رسول خدا صل الله علیه واله وسلم فرمودند : وای بر امت من از شورای کبری
و شورای صغری عرض شد این دو شورا چه وقت خواهد بود؟ فرمود شورای کبری بعد از وفات من برای
غصب خلافت برادرم و حق دخترم برپا خواهد شد و شورای صغری در غبیت کبری و در زورا (تهران) برای
تغییر سنت من و تبدیل احکام واقع خواهد شد.
در کنز العمال ج۱۴ ص ۲۲۹ نعمان بن بشیر روایت کند که : پیش از ساعت ظهور فتنه هایی بروز
میکند همچون اینکه شب تار باشد و شخص در صبح مومن بوده و چون شب فرا رسد کافر گردد و
یا شب کند در حالی که مومن بوده و صبح کند در حالی که کافر شده است و گروهی دین
و اخلاق خود را هب متاعی ناچیز از دنیا بفروشند.

** امام زمان (ع) به روایت امام صادق(ع)؛
*امام صادق علیه السلام فرمودند :

آگاه باشید ؛ سوگند که اگر من آن زمان ظهور را درک کنم جانم را برای صاحب
الزمان فدا خواهم کرد .

*امام صادق علیه السلام فرمودند

: برای هر مردمی دولتی است که دلخواه آنان و همواره در انتظار دولت خود هستند .
اما دولت ما در آخر الزمان است که ظاهر خواهد شد و ما انتظار آنرا می کشیم .

*امام صادق علیه السلام فرمودند :

در تفسیر آیه ی (( الم )) این قرآن کتابی است که هیچ شکی در آن نیست و برای
پرهیزکاران راهنمایی گران قیمت است .
همان کسانی که به غیب ایمان دارند .

*امام صادق علیه السلام فرمودند :

و زمان غیبت قائم ما بسیار طول خواهد کشید تا آنکه حق در جایگاه خود آشکار و مردم مومن
از مردمی که ایمانشان نا خالصی دارد جدا شوند و هر کس از شیعیان ما که در ضمیرش خبائث وجود
دارد هویدا شود و در نهایت مرتد گردد .

امام جعفر صادق (ع) فرمودند:

اگر امام شما از میانتان غائب شد پس چه کسی است که برای شما امامی ظاهر بیاورد تا از
اخبار آسمان و زمین و از حلال و حرام خدا شما را آگاه کند .

امام جعفر صادق (ع)  فرمودند:

هر کس به تمامی امامان اعتقاد داشته باشد اما مهدی را منکر شود درست مانند کسی است که به
تمامی انبیاء معتقد باشد اما رسالت و نبوت حضرت محمد را منکر باشد .

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

کسی که در حال انتظار ظهور امام زمان باشد و از دنیا برود ؛ درست مانند کسی است که در
خیمه ی آن حضرت و در حضور او زندگی کرده باشد ؛ نه ! بلکه همانند کسی است که با
شمشیر در میدان نبرد و در کنار رسول الله جهاد کرده باشد .

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند :

ما امامان دوازده نفر هدایت کننده ی خلق هستیم که زمان شش نفر ما گذشته و زمان شش نفر
ما باقی است .
خداوند متعال با ششمین نفر آنها آنچه دوست دارد را بر اهل عالم هویدا و آشکار خواهد کرد .

امام جعفر صادقعلیه السلام فرمودند :

بخدا سوگند مهدی شما آنقدر در پس پرده ی غیبت باقی خواهد ماند که نادانان شما می گویند : خدا
چه نیازی به آل محمد دارد ؟! اینجاست که مهدی همانند شهابی درخشنده و با سرعت به شما روی می
آورد و زمین را پر از عدل و داد می کند همانطور که پر از ظلم و بیداد گری شده
است .

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

همانا برای صاحب این امر ( ظهور و فرج ) غیبتی است طولانی ؛ کسی که در زمان غیبت دینش
را حفظ کند درست مانند کسی است که شاخه ی پر از تیغی را مشت کند و تا پایین بکشد
.

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

محال است که خداوند وقت ظهور را معیین کند آن هم به طوری که شیعیان ما از آن آگاهی پیدا
کنند .
چرا که آن وقت ؛ همان زمانی است که خداوند در قرآن درباره ی آن می فرماید : ای پیامبر
به آنان بگو علم و آگاهی از آن فقط نزد خداوند است و آشکار نخواهد کرد مگر در زمان خود
؛ آنقدر آن زمان در آسمانها و زمین گران است که بر شما ظاهر نخواهد شد مگر به طور ناگهانی
.

امام جعفر صادق (ع) فرمودند :

زمانی که مهدی ظهور می کند نزد مقام ابراهیم می رود و دو رکعت نماز می خواند و خداوند را
مورد خطاب قرار می دهد و این آیه را می خواند : کجاست آن کسی که به فریاد بیچارگان برسد
و هم و غم آنان را برطرف نماید و شما را جانشینان روی زمین قرار می دهد .

امام جعفر صادق (ع) فرمودند :

همانا امامی از میان ماست که پیروز مندانه در پس پرده می باشد ؛ زمانی که خداوند اراده فرماید که
ظهور کند نقطهایی را در قلبش تحریک می کند اینجاست که بدستور خدای تبارک و تعالی او ظهور خواهد کرد
.
[۱] – جامع الاحادیث الشیعه: ج ۱ ص ۱۲۷ ح ۱۰۲، بحارالأنوار: ج ۲، ص ۱۷۸، ح ۲۸٫
[۲] – أمالى الصدوق: ص ۲۵۳٫
[۳] – أمالى الصدوق: ص ۱۹۷٫
[۴] – وسائل الشیعه: ج ۴ ص ۳۴ ح ۴۴۴۲٫
[۵] – وسائل الشیعه: ج ۸ ص ۱۳٫
[۶] – اختصاص: ص ۲۴۰، بحارالأنوار: ج ۷۵، ص ۲۶۰، ح ۵۸٫
[۷] – مستدرک الوسائل: ج ۹ ص ۱۶ ح ۴٫
[۸] – وسائل الشیعه: ج ۱۱ ص ۴۱۲٫
[۹] – أمالى طوسى: ج ۲ ص ۲۷۹٫
[۱۰] – وسائل الشیعه: ج ۱ ص ۳۸۰ ح ۲٫
[۱۱] – امالى طوسى: ج ۲ ص ۳۴۳٫
[۱۲] – وسائل الشیعه: ج ۱ ص ۴۷۴ ح ۵٫
[۱۳] – من لایَحضره الفقیه: ج ۲ ص ۵۱ ح ۱۳٫
[۱۴] – وسائل الشیعه: ج ۱۰ ص ۱۵۷ ح ۳٫
[۱۵] – وسائل الشیعه: ج ۶ ص ۲۰۴ ح ۱٫
[۱۶] – وسائل الشیعه: ج ۶ ص ۲۲۵ ح ۱۰٫
[۱۷] – وسائل الشیعه: ج ۲۵ ص ۱۴۷ ح ۲٫
[۱۸] – وسائل الشیعه: ج ۲۵ ص ۲۰۸ ح ۴٫
[۱۹] – جامع احادیث الشیعه: ج ۵ ص ۳۵۸ ح ۱۲٫
[۲۰] – جامع احادیث الشیعه: ج ۶ ص ۱۷۸ ح ۷۸٫
[۲۱] – وسائل الشیعه: ج ۲ ص ۱۲۴ ح ۱٫
[۲۲] – أمالى طوسى: ج ۲، ص ۲۷۸، س ۹، وسائل الشیعه: ج ۱۶، ص ۳۶۰، ح ۱۰

تاریخ بروزرسانی : 2016-12-15 / گردآوری :
/
برچسب ها:
گزارش خطا در خبر
اخبار مرتبط :
logo-samandehi