آیا این درست است که همه انسانها به بهشت می روند؟!

آیا این درست است که همه انسانها به بهشت می روند؟!دین و اندیشه

بهشت و جهنم رفتن انسانها . بهشت جایی است که نیکوکاران پس از مرگ، در آن جاودانه می‌شوند در یکی از آخرین کلیپ هایی که در شبکه های اجتماعی پخش شده است، می گویند: همه انسان ها به بهشت خواهند رفت و اصولا مقصد نهایی انسان بهشت است.ایشان جهنم را به بیمارستانی در مسیر بهشت […]

بهشت و جهنم رفتن انسانها

.
بهشت جایی است که نیکوکاران پس از مرگ، در آن جاودانه می‌شوند

در یکی از آخرین کلیپ هایی که
در شبکه های اجتماعی پخش شده است، می گویند: همه انسان ها به بهشت خواهند رفت و اصولا مقصد نهایی
انسان بهشت است.
ایشان جهنم را به بیمارستانی در مسیر بهشت تشبیه می کنند.
به نظر ایشان فرد گناهکار مجرم نیست، بلکه بیماری است که برای استفاده از نعمت های بهشت، نیازمند درمان است
و این درمان در جهنم صورت خواهد گرفت.
بر همین اساس است که آنان جهنم را نشانه ای از رحمت خداوند می شمارند؛ نه خشم و غضبش.

تشبیه ملائکه عذاب به پرستاران!! این که جهنم برای برخی موقتی بوده و در حکم پاک شدن آنها از آلودگی
ها و پلیدی ها را دارد و نهایتا به بهشت وارد می شوند درست است همان طور که پیامبر (صلی
الله و علیه وآله) می فرمایند: (اعتقاد به) ولایت علی (علیه السلام) حسنه ای است که با وجود آن سیئات
هرچقدر که باشند ضرری نمی زنند، مگر آن ضررهایی چون مصیبت های دنیوی، و بعضی از عذاب های اخروی که
برای پاک شدن به اهل معصیت می رسد.
(بحارالانوار، ج۸، ص۳۵۲)

بنابراین تشبیه آن به بیمارستان از این لحاظ مشکلی ندارد، اما تشبیه فضای روانشناختی آن با بیمارستان
و تشبیه ملائکه عذاب، با پرستاران صحیح نیست، هرگز برخورد ملائکه عذاب با جهنمیان مثل برخورد دلسوزانه یک پرستار با
بیمار نیست، بیمار نقشی در ابتلاء خود ندارد، اما اینان در ابتلائشان مقصرند: «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً
وَ عُلُوًّا»؛ (و آنها را در حالى که باطنشان به الهى بودن آن معجزات یقین داشت، ستمکارانه وبرترى جویانه انکار
کردند) لذا وقتی که درخواست خروج از جهنم می کنند، چنین پاسخ می شنوند: «رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنهْا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا
ظَالِمُونَ * قَالَ اخْسَواْ فِیهَا وَ لَا تُکلَّمُون»؛ مى گویند: پروردگارا! تیره بختى و شقاوت ما (جهنمیان می گویند) پروردگارا!
ما را از دوزخ بیرون آر، پس اگر [به بدى ها و گمراهى ها] بازگشتیم، بى تردید ستمکار خواهیم بود
* [خدا] مى گوید: [اى سگان!] در دوزخ گم شوید و با من سخن مگویید.
(مومنون:۲۳/۱۰۶-۱۰۸)

 جهنم جای بدی نیست!!

این سخن هرگز در تعالیم اسلام پذیرفتنی نیست و مخالف صریح هزاران آیه و روایت است.به راستی این سخن
چگونه با هزاران آیه و روایتی که انسان را از جهنم بیم داده و او را به دوری از آن
فراخوانده اند قابل جمع است؟ آیا بر خلاف منطق خود قرآن نیست که می فرماید: «وَ أَنذِرْهُمْ یَوْمَ الاَزِفَهِ إِذِ
الْقُلُوبُ لَدَى الحْنَاجِرِ کَاظِمِینَ مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَ لَا شَفِیعٍ یُطَاع »؛ و آنان را از روز نزدیک بیم
ده، آن گاه که [از شدت ترس ] جان ها به گلوگاه رسد، در حالى که همه وجودشان پر از
غم و اندوه است.
براى ستمکاران هیچ دوست مهربانى و شفیعى که شفاعتش پذیرفته شود، وجود ندارد! (غافر:۴۰/۱۸)

آیا با وجود این آیات می
توان جهنم را بیمارستانی دانست که جای بدی نبوده و به درستی و از روی دلسوزی با انسان رفتار می
شود؟!

جایگاه اعراف چگونه توجیه می شود؟

در این نگاه یک بهشت همگانی و یک جهنم بیمارستانی وجود دارد که همه را برای بهشت آماده و
مهیا می سازد، دیگر چه نیازی به جایگاهی میان بهشت و جهنم وجود دارد در حالی که در قرآن به
چنین جایگاهی تصریح شده است (اعراف:۷/۴۶-۴۸) جایگاهی که علاوه بر امامان معصوم که محیط بر محشر هستند، برخی انسان هایی
که خوبی ها و بدی های یکسانی دارند در آن مستقر می شوند تا تکلیفشان روشن شود(ر.ک سبحانی، جعفر، منشور
جاوید، ج۵،ص۵۲۸و۵۲۹) آیا طبق این تحلیل نمی بایست اینان نیز در جهنم بیمارستانی مستقر شده و بعد از پاک شدن
وارد بهشت شوند؟ پس چرا اعراف؟

همچنین بخوانید :  این والدین راهی بهشت می گردند
جهنم خالی از عذاب است

سخنرانی در شبکه های مجازی سیخ داغ و چوب داغ و امثال آن
را در جهنم نفی کرده، و به طور ضمنی جهنم را خالی از عذاب هایی معرفی می کند بلکه صرفا
مکانی مانند بیمارستان تعریف کرده است، در حالی که جزئیات آخرت امری است که عقل به آنها دسترسی ندارد و
تنها راه فهم آن آیات و روایات است که صراحتا از عذاب های دردناک سخن گفته اند: «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ* ثُمَّ
الجْحِیمَ صَلُّوهُ* ثُمَّ فىِ سِلْسِلَهٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُکُوه »؛ [فرمان آید] او را بگیرید و در غل و زنجیرش
کشید* آن گاه به دوزخش دراندازید* سپس او را در زنجیرى که طولش هفتاد زرع است به بند کشید.
(الحاقه:۶۹/۳۰-۳۲)

«فَلَیْسَ لَهُ الْیَوْمَ هَاهُنَا حَمِیمٌ* وَ لَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِین »؛ پس امروز او را در اینجا دوست
مهربان و حمایت گرى نیست * و نه غذایى مگر چرک و کثافات[ى از بدن اهل دوزخ!] (الحاقه:۶۹/۳۵-۳۶)

«إِنَّکُمْ أَیهُّا
الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ* لاَکلِونَ مِن شَجَرٍ مِّن زَقُّومٍ* فَمَالِونَ مِنهْا الْبُطُونَ* فَشَارِبُونَ عَلَیْهِ مِنَ الحْمِیمِ* فَشَارِبُونَ شُرْبَ الهْیم »؛ شما اى
گمراهان انکار کننده!* قطعاً از درختى که از زقّوم است [و داراى مایعى جوشان و بسیار بدمزه و بدبوست ]
خواهید خورد * و شکم ها را از آن پر خواهید کرد، * و روى آن از آب جوشان خواهید
نوشید * مانند نوشیدن شترانى که به شدت تشنه اند.
(الواقعه:۵۶/۵۱-۵۵)

ما منکر مهربانی و رأفت الهی نیستیم

باید دقت کرد که ما منکر مهربانی و رأفت الهی نیستم، یقیناً خدای ما خدایی است که در مناجات
امام سجاد(علیه السلام) اینگونه توصیف شده: «یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَه »؛ ای کسی که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته
است(سید بن طاووس، اقبال العمال، ج۱، ص۳۶۳) اما هر چیزی افراط و تفریطی دارد، همان طور که خدایی که غضب
محض باشد و رحمت و رأفتی نداشته باشد، خدای مطلوب و کاملی نیست، خدایی که صرفا رأفت و رحمت باشد
و غضبی نسبت به ظالمان و مستکبران نداشته باشد هم خدای کاملی نخواهد بود.
نباید برای این که مردم از رحمت و رأفت الهی ناامید نشوند از ان طرف پشت بام افتاده و آنها
را نسبت به عذاب عادلانه الهی بی تفاوت کنیم!

آیا این عادلانه است که اشخاصی چون شمر و یزید و
ادامه دهدگان راه آنان که به خاطر منافع مادی میلیون ها نفر را در جنگ های جهانی و ده ها
هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی کشتند به طوری که تا الان آثار رادیو اکتیو آن باقیست، آیا عادلانه
است که جهنم را برای آنان در حکم بیمارستانی باشد که نه از روی غضب، بلکه دلسوزانه با آنها برخورد
می شود؟! تا آنان برای رفتن بهشت آماده شوند!!!

اینگونه سخنان اگرچه در ظاهری زیبا مطرح می شوند اما نه
پایه عقلی و منطقی دارند، و نه پایه قرآنی و روایی.

پرسمان ، اسک دین، تبیان

آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
بهترین و سریعترین روش مهاجرت به استرالیا
تاریخ بروزرسانی : 2016-09-13 / گردآوری :
/
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
یونیک ویزاهم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری
احکام شرعی مربوط به سقط جنین
احکام شرعی مربوط به سقط جنین
خصیصه هایی که شما را جز چند بنده بد خدا می کند
خصیصه هایی که شما را جز چند بنده بد خدا می کند
چرا برخی افراد از روزی بیشتری بهره مند می شوند؟!
چرا برخی افراد از روزی بیشتری بهره مند می شوند؟!
علت بیشتر بودن گناه غیبت از زنا
علت بیشتر بودن گناه غیبت از زنا
راز پاشیدن آب روى قبرمرده چیست؟
راز پاشیدن آب روى قبرمرده چیست؟
آشنایی با عوامل مرگ قلب از منظر قرآن کریم
آشنایی با عوامل مرگ قلب از منظر قرآن کریم
از منظر قرآن فلسفه مهریه ای که برای زنان در نظر گرفته شده است، چیست؟
از منظر قرآن فلسفه مهریه ای که برای زنان در نظر گرفته شده است، چیست؟
توصیه امام رضا (ع ) برای افزایش طول عمر انسان
توصیه امام رضا (ع ) برای افزایش طول عمر انسان