خداوند به کسانی که اعمال خوب انجام دادند و کارهاى شایسته انجام دادهاند وعده این را داده است که ترسشان را به امنیت و آرامش مبدّل مىکند. وعده الهی و حکومت صالحان در روی زمین را در این بخش ببینید.
خداوند به بندگان صالح خود وعده هایی داده است و وعده ی الهی حتمی است. بنده هایی که با اجتناب از طاغوت اطاعت خدا میکنند جزء بندگان خاص خداوند بوده و مشمول رحمت الهی قرار میگیرند. خداوند به بنده هایش که ایمان واقعی دارند و به اعمال صالح و نیک مشغول هستند وعده این را داده که در این دنیا عزت میدهد. بشارت به مؤمنان توسط پروردگار را در نیک صالحی ببینید.
بشارت به مؤمنان
ماموریت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم از جانب خداوند ، برای بشارت آمرزش الهی به پیروان قرآن و خدا ترسان بوده است که در قرآن هم ذکر شده است.خداوند در آیه ۱۱ سوره یس می فرماید که فقط دو گروه انذار نبی مکرم را می پذیرند: ” إِنَّمَاتُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَخَشِیَ الرَّحْمَن بِالْغَیْبِ؛ تو تنها کسى را انذار می کنى که از ((ذکر)) پیروى کند، واز خداوند رحمن در پنهان بترسد” فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَهٍ وَأَجْرٍ کَرِیمٍ”؛ و کسى که چنین است او را بشارت به مغفرت و پاداش پر ارزش ده .
در اینجا به چند نکته باید توجه داشت:
۱- در این آیه دو وصف براى کسانى که انذار و اندرز پیامبر (صلى الله علیه و آله) در آنهاموثر است ذکر شده : پیروى از ذکر، و خشیت از خداوند در پنهان ، البته منظور از بیان این دو وصف همان آمادگى و جنبه بالقوه آن است، یعنى انذار تنها در کسانى موثر واقع می شود که گوششنوا و قلب آماده دارند، انذار در آنها دو اثر می گذارد: نخست پیروى از ذکر و قرآن ، ودیگر احساس ترس در برابر پروردگار.(تفسیر نمونه،آقای مکارم، ج۱۸، ص۳۲۹)
۲ – منظور از ذکر به عقیده بسیارى از مفسرانقرآن مجید است ، زیرا این کلمه به همین صورت کرارا در قرآن در همین معنى به کار رفته است.و مراد از اتباع ذکر، تصدیق قرآن است و اینکه وقتى آیاتش تلاوت می شود، به سوى شنیدن آن متمایلشوى.
۳ – ((خشیت))، به معنى ترسى است که آمیخته با احساس عظمت باشد، و تعبیر به ((رحمان )) که مظهررحمت عامه خداوند است در اینجا نکته لطیفى در بر دارد، و آن اینکه: در عین ترس از عظمت خداوندباید امید به رحمت او نیز داشته باشند، تا دو کفه خوف و رجا که عامل حرکت مستمر تکاملى استمتوازن گردد.
مراد از «خشى الرّحمن بالغیب»، یا ترس از خدا در درون است یا ترس از خدا در مکان هاى پنهاناز چشم مردم و یا ترس از خداوند نسبت به دادگاه قیامت که از امور غیبى است.به عبارتی هرگاه انسان در برابر شخصیّتى بزرگ قرار گیرد، هیبت و شوکت او باعث می شود که به انسان حالى دست دهد که به آن خشیت گویند و این با حالت خوف و ترسى که ناشى از کیفر و
عذاب باشد، متفاوت است.
ایمن کردن ترس مومن
و این به خاطر آن است که اشاره کند به اینکه خشیت مومنین ترسى است آمیخته با رجاء و اینهمان حالتى است که : عبد را در مقام عبودیت نگه می دارد ، در نتیجه نه از عذاب معبودش ایمن می شود و نه از رحمت خدا نومید.
۴ – تعبیر ((بالغیب )) در اینجا اشاره به شناخت خداوند از طریق استدلال و برهان است ، چرا کهذات پاک او از حواس انسان پنهان مى باشد، تنها با چشم دل و از لابلاى آثارش مى توان جمال
و جلال او را مشاهده کرد.این احتمال نیز وجود دارد که ((غیب )) در اینجا به معنى پنهان از چشم مردم است ، یعنى مقام((خشیت )) و ترس او جنبه ریائى و در حضور مردم نداشته باشد، بلکه در نهان نیز داراى خشیت باشد.
۵ – جمله ((فبشره )) در حقیقت تکمیل انذار است ، زیرا پیامبر(صلى الله علیه و آله) بشارت به مؤمنان در آغاز انذارمی کند، و هنگامى که پیروى از فرمان خدا و ترس آمیخته با عظمت نسبت به او پیدا شد و
اثراتش در قول و فعل انسان ظاهر گشت بشارت مى دهد.
به چه چیز بشارت می دهد؟
به چیزى که بیشتر از هر موضوع دیگر فکر انسان را به خود مشغول می دارد، و آن لغزشهائى استکه احیانا از او سر زده ، به او بشارت میدهد که خداى بزرگ همه آنها را بخشوده است، سپس
به اجر کریم و پاداش پر ارزش که هیچ کس جز خداوند ابعاد آن را نمى داند.به عبارتی اگر کلمه مغفره و نیز اجر کریم را نکره آورد، براى اشاره به اهمیت و عظمت آن دواست، یعنى: او را به آمرزش عظیمى از خدا و اجر کریمى بشارت بده که با هیچ مقیاسى نمی توانآن را اندازه گیرى کرد، و آن عبارت است از بهشت .
اجر کریم چه معنایی دارد؟
« اجر کریم »؛ یعنی پاداش نیکو در آخرت بدون درخواست و طلب، [مراغى، احمد بن مصطفى، تفسیر المراغى، ج۲۲، ص ۱۹؛ حسینى شیرازى، سید محمد، تبیین القرآن، ص ۴۳۶] همراه با تکریم و گرامیداشت.[ حسینى شیرازى، سید محمد، تبیین القرآن، ص ۴۳۶]
اسک دینصفیر هدایت؛ آیت الله ضیاء آبادیپرسمان