طراحی داخلی اصولی و به سبک حرفه ای ها فراتر از چیدمان +تصاویر

طراحی داخلی اصولی و به سبک حرفه ای ها فراتر از چیدمان +تصاویردکوراسیون

در این مطلب مقدمه ای کوتاه خواهیم داشت بر تعریف طراحی داخلی اصولی

طراحی داخلی اصولی

در این مطلب مقدمه ای کوتاه خواهیم داشت بر تعریف طراحی داخلی اصولی و در بحث های پیش رو در
مطالب آتی به تمامی ارکان طراحی یک فضا در حوزه معماری داخلی خواهیم پرداخت، بحث ها پیرامون معرفی طراحان، سبک
ها، مبلمان، متریال ها، چیدمان فضاها و هر آنچه در حوزه معماری داخلی باشد، خواهدبود.
بر تعریف طراحی داخلی و در بحث های پیش رو در مطالب آتی به تمامی ارکان طراحی یک فضا در
حوزه معماری داخلی خواهیم پرداخت، بحث ها پیرامون معرفی طراحان، سبک ها، مبلمان، متریال ها، چیدمان فضاها و هر آنچه
در حوزه معماری داخلی باشد، خواهدبود.
در این بخش از دیدگاه های طراحان، اتفاقات و روندی که در طراحی یک فضای داخلی ساخته و پرداخته می
شود، صحبت خواهدشد.

تعریف «معماری داخلی»، «طراحی داخلی» و «دکوراسیون داخلی» چیست و هرکدام شامل چه بخش هایی می شوند؟

در وهله اول می خواهیم در همین ابتدا تعریف درستی از این تخصص ها داشته باشیم.
هرکدام از این رشته ها چه کاری انجام می دهند و شامل کدام یک از بخش های طرای فضای داخلی
می باشند؟ به طور مرسوم طراحی داخلی عبارتی است برای توصیف انواع پروژه های داخلی از دکوراسیون گرفته تا بازطراحی،
اما برخلاف تصوری که امروزه باب شده است معماری داخلی فراتر از تنها چیدمان مبلمان داخلی و تعیین رنگ های
داخلی است.

طراحی داخلی اصولی

طراحی داخلی اصولی «معماری داخلی» به ایجاد تغییرات کلی در بناهای موجود و نحوه برخورد با فضاها و
ساختارهای موجود، استفاده مجدد از ساختمان و اصول ساماندهی فضاها می پردازد.
این تخصص به طراحی اجزا و فضاهای ثابت داخلی پرداخته و مانند معماری ساختمان، تمامی بخش های داخل فضا را
شامل می شود مانند سازه، تاسیسات، مصالح، ترکیب بندی و…
اگر بخواهیم به بیان ساده تر بگوییم معماری داخلی طراحی اجزا و فضای ثابت داخلی است و اغلب با مسائل
پیچیده ساختاری، محیطی و سرویس دهی درگیر می باشد.
«طراحی داخلی» یک حرفه بین رشته ای است که به خلق گستره ای از محیط داخلی می پردازد، محیط هایی
که هویت و حال و هوای خویش را از طریق دست کاری در حجم فضایی، موقعیت قرارگیری عناصر خاص و
مبلمان و نحوه برخورد با سطوح پدیدآورده اند.
این رشته شامل پروژه هایی است که در سازه بناتغییری ایجاد نکرده و یا تغییرات اندکی را می دهند، با
این حال استثناهایی نیز وجود دارد.
«دکوراسیون داخلی»، هنر تزیین فضاهای داخلی است جهت انتقال یک ویژگی خاص که با معماری موجود به خوبی کار کند.
دکوراسیون داخلی به نقش سطح ها، تزیینات، مبلمان، رنگ، کف پوش و مصالح می پردازد.
به بیانی ساده تر، می توانیم طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را چگونگی چیدمان فضاها و اجزا متغیر آن تعریف
کنیم.

تاریخچه

در اوایل قرن بیستم، سرمایه های جدید به پیدایش طبقه ای از مشتریان ثروتمند انجامید که تمایل داشتند
رفاه خویش را به نمایش بگذارند.
از این رو، طراحان را برای طراحی مجدد خانه هایشان بکار گرفتند.
در ابتدا سه گروه مختلف به طراحی داخلی می پرداختند.
دسته اول دکوراتورها بودند که اغلب آن ها را خانم ها تشکیل می دادند.
انتشار کتاب هایی نظیر «خانه ای با سلیقه خوب» (۱۹۱۳)نوشته الزی د ولف، کتاب «دکوراسیون خانه ها» (۱۸۹۷) نوشته ادیس
وارتن و اگدمن کادمن، باعث شناخته شدن کار دکوراتورها به عنوان یک تخصص و حرفه شد.
گروه دوم از کسانی که به طراحی داخلی می پرداختند معمارانی بودند که با استفاده از سبک آرت دکو به
طراحی ساختمان های بزرگ عمومی اشتغال دشاتند.
سبک آرت دکو Art Deco نام خود را از «نمایشگاه بین المللی هنرهای تزیینی و صنعتی مدرن» که در سال
۱۹۲۵ در پاریس برپا شد، اخذ کرده است تا حدودی وم دار سبک آرت نوو نیز است اما مهارشده تر
و به معنی دقیق، مدرنتر از آن.
سبکی تجملی است با فرم های زیگزاگ، پله ای، دایره آفتاب (نوعی موتیف) و قوس های بلند که از اشیا
مختلفی مثل آلومینیوم، ورشو، لاکر، چوب کاری، پوست کوسه و گورخر نیز به عنوان متریال بهره می برد.
در آرت دکو هر چیزی پیدا می شد از نقوش ساده گرفته تا نقوش پرپیچ و تاب و پیچیده، اشکال
هندسی مدرن در کنار فرم های سلطنتی و مجلل مانند قوس و پیکان و مشعل (موتیف های نئوکلاسیک قرن هجدهم)،
طرح های تجریدی آفریقایی، اهرام پله ای مایاها و موتیف های مصری لوتوس و سگرین غلتان.

طراحی داخلی اصولی

طراحی داخلی اصولی
طراحی داخلی اصولی و حرفه ای فراتر از چیدمان

سالن هایی با مبلمان نفیس، نازبالش ها، آویزهای منگوله دار و سطوحی پوشیده با نقوش عجیب و
رنگ های درخشان گرفته تا فضاهای مدرنیستی با دیوارها ساده سفید، مبلمان مستطیل شکل و مجسمه های تجریدی که در
تمامی نقاط خودنمایی می کردند.
هرچند این سبک نیز پس از رسیدن به تولید ماشینی، به عنوان سبکی تجملی پشتوانه های خود را از دست
داد؛ با شروع جنگ جهانی دوم در اروپا به دست فراموشی سپرده شد و تنها محدود به خانه ها و
مجموعه های مشتریان ثروتمند و هنردوست خود شد.
یکی از طراحان پرکار بین دو جنگ جهانی رابرت اتکینز Robert Atkinson است که می توان از نمونه های داخلی
آن ساختمان پرزرق و برق دیلی اکسپرس Daily Express واقع در لندن را نام برد.
موزاییک های به رنگ آبی و طلایی این بنای باشکوه مکمل و متناسب با این ساختمان ساخته شده از فولاد
و شیشه بود.
این تنها یک پروژه دکوراتیو نبود بلکه یک طرح تفسیرگرایانه بود.

همچنین بخوانید :  رنگ های ممنوعه در دکوراسیون
معماران مکتب مدرنیسم

گروه سوم طراحان داخلی، آن دسته از معماران مکتب مدرنیسم نظیر آدولف لوس Adolf loos و
لوکوربوزیه Le Corbusier بودند که معماری داخلی را چیزی جدای از معماری نمی دانستند و با ایجاد فضاهای مینیمال و
عاری از تزیینات و دکوراسیون های غیرضروری به خلق نوع دیدی از زیبایی شناسی معماری دست زدند که تمامی آثار
پس از خود را تحت تاثیر قراردادند.
استفاده از فرم و بافت ساده، تعادل نامتقارن در مبلمان و طرح، تعریف ضاهای خالی، اهمیت بیشتر عملکرد اشیاء در
مقابل فرم آن از ویژگی های معماری داخلی این دست از افراد بود.
بسیاری از پروژه های اولیه آدولف لوس بیش از آنکه یک معماری خالص باشد را می توان به عنوان طراحی
داخلی به شمار آورد.
او در ترویج این مسئله از طریق کارهای اولیه و نوشته هایش در روزنامه داس آندره موثر بود.
پس از جنگ جهانی حرفه طراحی داخلی شروع به شکوفا شدن نمود و جایگاه و موقعیتش در جامعه بهبود یافت.
در دهه ۱۹۵۰ این رشته به رسمیت شناخته شده و به عنوان یک حرفه با حقوق مشخص توسعه یافت.
«انستیتو دکوراتورهای بریتانیا» در سال ۱۸۸۹ بنیان گذاشته شده بود در سال ۱۹۸۷ به «انجمن رسمی طراحان» تبدیل گردید.
«انستیتو دکوراتورهای امریکا» نیز در سال ۱۹۳۱ تاسیس شد و در دهه ۱۹۷۰ به انجمن طراحان داخلی تبدیل گردید.
این حرفه در انگلستان هنوز از جایگاه قانونی برخوردار نیست و هیچ منع قانونی ندارد، در اروپا و آمریکا کارهای
طراحی داخلی تنها توسط طراحان داخلی دارای پروانه، مجاز بوده و انجام می گیرد.
ایران نیز در این بازه های زمانی نام برده بسیار تحت تاثیر اروپا و امریکا بوده و بسیاری از هنرمندان
در پی جنبش مدرنیسم به این سبک روی آورده بودند و با نگاهی به آثار هنرمندان پی به این قضیه
خواهید برد.

طراحی داخلی اصولی

طراحی داخلی اصولی و حرفه ای فراتر از چیدمان
طراحی داخلی اصولی و حرفه ای فراتر از چیدمان

رشته معماری داخلی اولین بار در سال ۱۳۵۱ در مدرسه عالی ساختمان، توسط حبیب الله
آیت اللهی تاسیس گردید که اداره آن نیز با خود وی بود.
در پروژه های طراحی، طراحان داخلی معمولا با دو نوع فضا مواجه می شوند.
اولین نوع از این فضاها، یک بنای موجود می باشد یعنی فضایی ساخته شده که هدف از طراحی داخلی آن،
یا تغییر کاربری پروژه خواهدبود یا اینکه در بازسازی و یا بازطراحی فضا دخل و تصرف خواهدکرد.
طراح قبل از ارائه هرگونه راهبردی برای ایجاد تغییر در این بنا، کلیه فضاهای داده شده را مورد تجزیه و
تحلیل قرار می دهد.
در بازطراحی، طراح یا کاملا منطبق با طرح پیش می رود و یا اصلاحاتی اساسی را اعمال می کند.
دسته دوم، ساختمان هایی هستند که هنوز اجرا نشده اند.
در این مورد، طراحی می بایست مقاصد معمار را قبل از ارائه پیشنهاد خویش شناسایی نماید.
این مسئله تنها به شناخت سازه و موقعیت بازشوها و مصالح ختم نمی شود بلکه درک رویکرد نظری معماری را
نیز دربر دارد.
درواقع ارتباط معمار و طراح داخلی می تواند یک ارتباط دوسویه باشد تا درون و بیرون با یکدیگر شکل بگیرد.
اغلب اوقات پروژه های معماری داخلی درگیر استفاده مجدد از ساختمان های قدیمی هستند.
برخورد طراحان با این نوع پروژه ها متفاوت می باشد؛ مثلا در اغلب مواقع ساختمان دارای عناصر ویژه و باارزش
بوده و طراح درصدد تغییر یا از بین بردن آن ها بر نخواهدآمد و طراح از استفاده مجدد این اشیا
و عناصر یافت شده در طراحی جدید خواهد پرداخت و این روند باعث ایجاد احساس خاصی از درک فضا به
بیننده خواهدشد.

طراحی داخلی اصولی و حرفه ای فراتر از چیدمان

به عنوان نمونه موردی بازطراحی در این خصوص در ایران، می توان از هتل عتیق اصفهان نام برد.
بنای هتل سنتی عقیق مربوط به دوره قاجار بوده و در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ باش ماره ثبت ۱۰۲۲۶ به
عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.
این هتل سنتی در دل بافت تاریخ شهر اصفهان با قدمتی ۲۰۰ ساله با مرمت و حفظ وضع موجود، عملکردی
متفاوت را به فضای خانه داده است.
طراحی در این پروژه سعی در حفظ عناصر و ساختار بنا را داشته و تعریفی جدید از فضاهای موجود با
کاربری متفاوت بیان داشته است.
همچنین سعی شده که این هتل با چشم اندازی موزه مانند، بسیار زیبا و متفاوت تجربه اقامت خاص در این
خانه قدیمی و آشنایی با آداب و رسوم گذشتگان را برای مسافران شهر اصفهان تداعی می کند.

طراحی داخلی اصولی

طراحی داخلی اصولی
طراحی داخلی اصولی

در برخی دیگر از پروژه های داخلی طراحان عنصری جدید را طراحی کرده و به
فضا الحاق می کنند.
درواقع بنا با عناصر و ساختار باارزش خود باقی است و طراح تنها تعریفی جدید و مدرن با درنظر گرفتن
پیشینه بنا در کنار فضای تاریخی و قدیمی دارد.
به عنوان مثال دفتر معماری سرفس عنصر جدیدی را برای بهبود کارکرد کتابخانه مدرسه پزشکی کویین مری در لندن وارد
فضا کرده است.
زبان معاصر این بخش جدید در تقابل با کارهای سنگی بنای موجود قرار دارد.
از نمونه های عالی در این زمینه در ایران می توان از موزه آبگینه نام برد.
طراح امروز

آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
بهترین و سریعترین روش مهاجرت به استرالیا
تاریخ بروزرسانی : 2016-12-13 / گردآوری :
/
اخبار مرتبط :
یونیک ویزاهم سامدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری
راهنمای ست فرش و پرده
راهنمای ست فرش و پرده
ایده هایی برای تغییر دکوراسیون زمستانی
ایده هایی برای تغییر دکوراسیون زمستانی
پیشنهادهایی برای طراحی داخلی ویلایی
پیشنهادهایی برای طراحی داخلی ویلایی
راهنمای دکوراسیون پرده خانه
راهنمای دکوراسیون پرده خانه
سرویس اتاق خواب لوکس و مدرن
سرویس اتاق خواب لوکس و مدرن
ایده هایی برای دکوراسیون بوتیک زنانه
ایده هایی برای دکوراسیون بوتیک زنانه
اصول تغییر دکوراسیون براساس هر فصل /برای هر فصل این تغییرات را برای مدرن شدن خانه بدهید +تصاویر
اصول تغییر دکوراسیون براساس هر فصل /برای هر فصل این تغییرات را برای مدرن شدن خانه بدهید +تصاویر
ایده هیجان انگیز برای سفره های شب یلدا +تصاویر
ایده هیجان انگیز برای سفره های شب یلدا +تصاویر