زیبایی خدا، اصل عرفان ایرانی

زیبایی خدا، اصل عرفان ایرانی

در یکی از نشست‌های مولوی‌پژوهی مطرح شد که در عرفان ایرانی و اسلامی اصل زیبایی خدا است.به گزارش خبرنگار فارس، یکی از جلسه‌های سلسله نشست‌ مولوی‌پژوهی با عنوان “زیبائی‌شناسی در عرفان اسلامی و ایرانی ” با حضور پرویز عباسی داکانی و علی‌اکبر افراسیاب‌پور عصر دیروز در سرای اهل قلم برگزار شد.* عباسی داکانی: تئوری معرفت‌شناسانه […]

در یکی از نشست‌های مولوی‌پژوهی مطرح شد که در عرفان ایرانی و اسلامی اصل زیبایی خدا است.
به گزارش خبرنگار فارس، یکی از جلسه‌های سلسله نشست‌ مولوی‌پژوهی با عنوان “زیبائی‌شناسی در عرفان اسلامی و ایرانی ” با
حضور پرویز عباسی داکانی و علی‌اکبر افراسیاب‌پور عصر دیروز در سرای اهل قلم برگزار شد.
* عباسی داکانی: تئوری معرفت‌شناسانه عرفای بدون درک زیبائی ممکن نیست در ابتدای این نشست پرویز عباسی داکانی گفت: تئوری
معرفت‌شناسانه عرفای ما بدون درک زیبائی ممکن نیست و به قول حافظ: در اذل پرتو حسنت ز تجلی دم زد/
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد.
داکانی در مورد “حسن ” گفت: حسن اساس ظهور است و خود مولانا در این رابطه اشعاری سروده است.
وی افزود: چرا خدا هستی را آفرید و جهان پدید آمد؟ چرا عالم پدیدار شد؟ مولانا حدیثی را از قول
حضرت رسول (ص) نقل می‌کند که جزء‌ احادیث قدسی است: لماذا خلقت الخلق (خدایا مخلوقات را چرا آفریدی) پاسخ آمد:
کنت کنزا مخفیا احببت ان اعرف (من گنج پنهانی بودم، دوست داشتم شناخته شوم لذا مخلوقات را آفریدم تا مرا
بشناسند).
وی با اشاره به بیتی از مولانا اضافه کرد: منظور مولانا چنین است که یک چشمه وقتی بجوشد و پر
باشد اضافات آن لبریز می‌شود و حسن و زیبایی بی‌کرانه الهی و زیبایی مطلق آنگاه ظهور کرد.
داکانی گفت: فیض خدا بی‌نهایت بود در نتیجه سرریز کرد.
این گنج الهی ظهور کرد.
البته این گنج از افق “الله النور السموات و الارض ” آفتاب تجلی مطلق ظهور کرد.
وی به سخن عرفا اشاره کرد که می‌گویند: همه هستی ظهور زیبایی است اما خورشید در هر آئینه‌ای جلوه‌ای دارد.
داکانی با طرح این سوال که چرا برخی از عارفان ما زیباپرست بودند تصریح کرد: برخی عرفا زیبا‌پرست بودند و
حتی به برخی اتهامات هم متهم شد‌ه‌اند.
آنها گویند: “در چهره مه‌رویان انوار تو می‌بینیم ” وی ادامه داد: باید دانست آیا خدا را جز در آئینه
مخلوقاتش می‌توان دید؟ گروهی این سوال را به طریق دیگر با این عنوان که آیا در شب معراج خدا را
مشاهده کردی، پرسیدند: که پیامبر فرمود: آری.
رایت ربی فی لیله المعراج بصوره شاب الامرد.
به چهره جوانی که هنوز محاسنی ندارد.
وی به استفاده عرفا از این حدیث اشاره کرد و گفت: عرفا از این حدیث چنین بهر‌ه می‌برند که خدا
را جز از طریق مخلوقات نمی‌تواند دید؛ و حتی در دعای امام حسین(ع) در عرفه آمده که فرمودند: خدایا آیا
ما باید تو را از مخلوقت بشناسیم؟ “بک عرفتک ” من تو را به خودت شناختم.
داکانی اضافه کرد: در عرفان ایرانی و اسلامی اصل زیبایی خدا است.
مبداء و معاد زیبایی خداوند است.
از خدا آغاز می‌شود.
چرا که خدا زیباست و زیبائی را دوست دارد.
این استاد دانشگاه افزود: در عرفان اسلامی زیبایی اساس و مبداء است.
و سهروردی رساله‌ای با عنوان “رساله فی‌ فضیلت العشق ” دارد.
سهروردی بیت حافظ را در مورد زیبایی بحث کرد و باید گفت حافظ قطعا وامدار اوست.
سهروردی هم گفته است که اول ظهور خداوند ظهور زیبایی بود.
داکانی ادامه داد: از این ظهور زیبایی عشق پدید آمد، عشق ثمره زیبایی، عشق محصول جمال است.
دوست داشتن حاصل محبت است.
وی ادامه داد: سهروردی می‌گوید ” رابطه بین حسن زیبایی و عشق اندوه را شکل می‌دهد ” و این مثلث
است که هستی را پیش می‌برد.
* افراسیاب‌پور: مثنوی با استقبال بی سابقه‌ای جهانی مواجه است در ادامه این نشست، علی‌اکبر افراسیاب‌پور گفت: عرفان ایرانی که
از آن به عنوان گنجینه طرح‌های نو، آینده‌ای جدید و راه برونرفتی برای بشریت و مشکلات فعلی ارایه دهد در
حال حاضر مهجور و غریب مانده است.
وی گفت: جای تاسف است که مثنوی را نیکلسون و یا ناصر خسرو را برگر ترجمه و معرفی کند.
در حالی که فقط در سال ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ پرفروش‌ترین کتاب شعر آمریکا مثنوی بوده است.
افراسیاب‌پور افزود: این کتاب با استقبال بی‌نظیر جهانی مواجه است و این نشان‌دهنده آن است که جهان استقبال بی‌نظیری به
عرفان ایرانی نشان داد.
اما در ایران هیچ‌گونه استقبالی از عرفان ایرانی نشده است.
این نویسنده ادامه داد: عرفان‌های وارداتی متاسفانه پرفروش‌ترین و بیشترین استقبال را دارند علت هم آن است که ما زمینه‌ای
برای بروز حرف‌های خود را نداریم.
وی تصریح کرد: عرفان ایرانی که دنیا همانند گنجینه‌ای گمشده‌های خود را در آن جست‌وجو می‌کند باید دچار انحرافات و
مشکلاتی شود و وقتی دانشمندانی که در این حوزه به فعالیت می‌پردازند فاقد ارزش باشند جامعه عواقب آن را متحمل
می‌شود.
افراسیاب‌پور تاکید کرد: مولوی عارفی است که از متن عرفان ایرانی برخاسته است و مسافرت مولوی از بلخ تا قونیه
فرهنگ ایران را از شرق تا غرب بیان کرده و تمامی طول این مسیر در مثنوی جمع شده است.
وی افزود: شاید اصلی‌ترین حرف مولانا به طور خلاصه عشق و زیبایی باشد.
زیبایی تا پیش از مولانا در اروپا توسط افلاطون بیان شد ولی اعتقاد داشت در عالم خاکی زیبایی وجود ندارد
و زیبایی در عالم بالا، معنویت و مثل است.
این نویسنده اضافه کرد: در مقابل آن مکتب ارسطو را داریم که معتقد به زیبایی و طبیعت و واقعیت است.
او می‌گوید زیبایی در حقیقت نیست بلکه در واقعیت است.
وی ادامه داد: باید دانست زیبایی از کجا سرچشمه می‌گیرد؛ سه منبع برای این زیبایی قائل هستند که یکی زیبایی
را در خدا جست‌وجو کردند که از آنجا سرچشمه گرفته، یکی زیبایی را از انسان گرفتند و دیگر آنکه در
طبیعت جست‌وجو کردند.
این نویسنده بیان کرد: مولانا هم زیبائی الهی و هم زیبائی خاکی و زمینی را به رسمیت می‌شناسد و هم
به عشق مجازی و هم عشق الهی معتقد است.
انتهای پیام/م
آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
بهترین و سریعترین روش مهاجرت به استرالیا
تاریخ بروزرسانی : 2009-07-26 / گردآوری :
/
امتیاز : 1 تعداد رای :1
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
یونیک ویزاسامسونگتور کیشکفش پاشنه مخفی
دکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری
نظر خود را بنویسید-نظرات کاربران (۰)
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
یونیک ویزاسامسونگتور کیشکفش پاشنه مخفیدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری