دل آدمی به اندازه خدا است

دل آدمی به اندازه خدا استادبیات فارسی

یک مولوی‌پژوه گفت: خداوند نامحدود است ولی وقتی خداوند نامحدود است، بنا بر یک حدیث قدسی دل بنده نیز باید نامحدود باشد تا گنجایش را داشته باشد.بنابراین دل آدمی به اندازه خدا است.به گزارش خبرنگار فارس، یکی دیگر از نشست‌های مولوی‌پژوهی با عنوان «عالم مثال از دیدگاه مولانا» عصر دیروز با حضور انشاالله رحمتی و […]

یک مولوی‌پژوه گفت: خداوند نامحدود است ولی وقتی خداوند نامحدود است، بنا بر یک حدیث قدسی دل بنده نیز باید
نامحدود باشد تا گنجایش را داشته باشد.
بنابراین دل آدمی به اندازه خدا است.
به گزارش خبرنگار فارس، یکی دیگر از نشست‌های مولوی‌پژوهی با عنوان «عالم مثال از دیدگاه مولانا» عصر دیروز با حضور
انشاالله رحمتی و پرویز عباسی داکانی در سرای اهل قلم برگزار شد.
* عباسی داکانی: دل آدمی به اندازه خدا است در ابتدای این نشست پرویز عباسی داکانی گفت: باید دانست عالم
مثال چیست؟ وقتی که عالم مثال آورده می‌شود مراد حکما، فیلسوفان و عارفان ما از خیال چه بوده است؟ وی
در این راستا و با توجه به این مطلب گفت: سه واژه تقریباً هم معنی به کار می‌رود؛ مثال، خیال
و برزخ.
در ادبیات عرفانی این سه واژه به یک معنی به کار می‌رود.
وی افزود: از دید مولانا خیال حقیقتی است که گویی تمام هستی بر آن سیر دارد اما سوال این است
که آیا این خیال صرفا در ذهنیت ما است؟ داکانی افزود: حکمای ما چنین نمی‌پندارند.
بلکه به دو خیال قائل هستند خیال جان (شخص) و خیال جهان.
این پژوهشگر گفت: این دو خیال با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند در حالی که درهم هستند.
لذا با قدری مسامحه باید بگوئیم خیال فردی و خیال جهانی با یکدیگر دیالکتیک دارند.
یعنی هم کنشی و هم بودی دارند.
وی در مورد خیال ادامه داد: خیال جهانی را منفصل یا «مایا» و خیال شخصی را خیال متصل می‌گویند.
وی گفت: اگر ما با این فرض وارد بحث شویم خیال صرفا امری معرفت‌‌شناسانه نخواهد بود.
داکانی گفت: خیال امری وجودی است.
هستی مرتبه‌ای دارد و یکی از مراتب این هستی مرتبه خیال است.
وی با اشاره به سخن ابن عربی گفت: ابن عربی سخنی زیبا دارد که می‌گوید: قوی‌ترین نیروی جهان نیروی خیال
است و هیچ نیروی قدرتمند از خیال نیست.
داکانی بیان کرد: ابن عربی به حدیث قدسی (سخنی از خداوند که در قرآن نیامده باشد) استناد کرده می‌گوید: من
در آسمان‌ها و زمین نمی‌گنجم قلب بنده من گنجایش مرا دارد.
وی با بیان این سئوال که خداوند محدود است یا نامحدود، گفت: خداوند نامحدود است ولی وقتی خداوند نامحدود است،
بنا بر این حدیث قدسی دل بنده نیز باید نامحدود باشد تا گنجایش را داشته باشد.
بنابراین دل آدمی به اندازه خدا است.
داکانی تصریح کرد: اصل این بحث ریشه در افلاطون دارد، چرا که وی می‌گفت: نظام از حس آغاز می‌شود.
اگر فردی پنج حس را دارا نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این فرد می‌تواند معرفت داشته باشد؟ وی ادامه داد:
سخن قدما این است که کسی که حس را از دست دهد معرفت را نیز از دست می‌دهد.
اما آیا معرفت ما فقط به معرفت حسی بسنده می‌شود؟ که در پاسخ باید گف:خیر.
معرفت ما می‌تواند از مرتبه حس به مرتبه‌ای بالاتر به نام خیال و از آن بالاتر به عقل وارد شود.
داکانی افزود: ما سه مرتبه داریم؛ حسن، خیال، عقل به موازات این افلاطون به سه عالم قائل است؛ عالم دنیا،
عالم عقول، عالم میانه.
میان نظام معرفت شناسی افلاطونی و نظام وجود‌شناسی افلاطونی موازنه وجود دارد.
این مولوی‌پژوه ادامه داد: در حکمت اسلامی اتفاقی افتاد که در فلسفه غرب رخ نداد در فلسفه اسلامی حکما به
سه عالم معتقدند؛ عالم عقل، عالم خیال و عالم ماده.
وی گفت: سه عالمی که حکمای ما اکثرا به آن قائل بودند اما در عرفان اسلامی عالم لاهوت، عالم جبروت،
عالم ملکوت، عالم ناسوت قرار دارد.
رحمتی: عالم خیال یک قاره گمشده است در ادامه انشاالله رحمتی در این باره گفت: این سوال مطرح است که
آیا بحث عالم مثال صرفا بحثی تاریخی است یا خیر؟ وی گفت: در جهان امروز انسان درک خود را از
خیال از دست داده است ما حتی در زبان فارسی هنگامی که صحبت از خیال مطرح می‌شود معمولا خیال مترادف
پندار و وهم می‌آید.
رحمتی افزود: در جهان اسلامی ایرانی وقتی از خواص بگذریم در عموم جامعه این درک از بین رفته ولی در
جهان غرب این وضعیت شدید‌تر وجود دارد.
وی گفت: هانری کربن برای بیان عالم خیال به واژه‌ای نرسید که بتواند آن را بیان کند.
به همین خاطر وی یک اصطلاح به نام imaginal را معادل مثالی یا خیالی می‌گیرد و حتی در بین واژه‌های
لاتینی به قرون وسطی رفته و در آنجا واژه‌ای را می‌یابد.
وی گفت: کربن تاکید می‌کند که عالم خیال یک قاره گمشده است قاره‌ای است که در جغرافیای فکری و فرهنگی
ما وجود داشته ولی در دوران مدرن یعنی از قرن ۱۶به بعد از نقشه‌های فرهنگی ما حذف شده و ما
در واقع باید قاره گمشده را بازیابی کنیم.
وی گفت: آیا این بازیابی دارای اهمیت است یا خیر؟ این مسئله می‌تواند برای سوال‌های فکری ما راهگشا باشد.
یکی به لحاظ معرفت‌شناسی و دیگری به لحاظ فلسفه دین یا دین‌شناسی و روانشناسی می‌تواند مهم باشد.
وی گفت: کارکرد این مسئله می‌تواند حوزه فکری ما را غنا و قوت بیشتری بخشیده و ما را از سردرگمی
رها کند.
رحمتی گفت: در دین‌شناسی، بحثی با عنوان تشبیه و تنزیه داریم، ما در خداشناسی گرفتار این مسئله هستیم اگر تشبیه
را تا حد افراط ادامه دهیم کار به تجسیم کشیده می‌شود.
وی گفت: ما ناگزیریم حد بین تشبیه و تنزیل را رعایت کنیم و یک تصوری از خداوند داشته باشیم.
خداوند از معناست و معنی در صورت است و باید تصوری از صورت داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما در قالب تصوراتی که خود داریم خدا را می‌پرستیم، در مفاهیم دینی عالم عقول داریم.
وی تصریح کرد: اگر ما خیالات را از صرف خیال و پندار بی معنی و اوهام ارتقا دهیم به خیالاتی
که معنا دارند می‌رسیم.
وی تصریح کرد: اگر روان ما تهی باشد در آینده دچار پوچی و سردرگمی خواهیم شد.
بهترین و سریعترین روش مهاجرت به استرالیا
آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
تاریخ بروزرسانی : 2009-08-09 / گردآوری :
/
امتیاز : 1 تعداد رای :1
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
یونیک ویزاهم سامتور کیشکفش پاشنه مخفی
دکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید