بزرگ‌ترین علامت سؤال‌ ادبیات ایران

بزرگ‌ترین علامت سؤال‌ ادبیات ایرانادبیات فارسی

اسماعیل فصیح انزجار خود را از فضاهای شبه‌روشنفکری با انزاوایش نشان می‌داد؛ با این حال عدم حضورش به عنوان نویسنده در جمع‌ها، باعث شده تا او به یکی از بزرگ‌ترین علامت سؤال‌های ادبیات ایران تبدیل شود.اسماعیل فصیح نویسنده‌ اجتماعی بود؛ هر کس بخواهد از طریق داستان، شناختی از طبقه متوسط ایران در فاصله دهه ۴۰ […]

اسماعیل فصیح انزجار خود را از فضاهای شبه‌روشنفکری با انزاوایش نشان می‌داد؛ با این حال عدم حضورش به عنوان نویسنده
در جمع‌ها، باعث شده تا او به یکی از بزرگ‌ترین علامت سؤال‌های ادبیات ایران تبدیل شود.اسماعیل فصیح نویسنده‌ اجتماعی بود؛
هر کس بخواهد از طریق داستان، شناختی از طبقه متوسط ایران در فاصله دهه ۴۰ تا همین روزها به دست
آورد کافی است کتاب‌های او را بخواند.
از عملیات بیت‌المقدس چقدر می‌دانید؟ زمستان ۶۲ اش را بخوانید.
از وضعیت روشنفکران مهاجر ایرانی خارج از کشور در سال‌های دهه ۶۰ چه شنیده‌اید؟ «ثریا در اغما» را بخوانید.
از زندگی کارکنان نفت در سال‌های پیش و پس از انقلاب چه می‌دانید؟ همه کتاب‌هایش را بخوانید.
اسماعیل فصیح، با بیش از ۳۰ جلد کتاب یکی از پرخواننده‌ترین نویسندگان ایران به شمار می‌آید.
او مدام با همان فروتنی و ادب ویژه‌اش از هر گونه مصاحبه‌ای طفره می‌رفت.
فصیح صبح‌ها از ساعت ۴تا ۷ صبح پشت میز غذاخوری می‌نوشت و بعد برای پیاده روی از خانه بیرون می‌زد.
حرف زدنش درست مثل نوشتنش راحت و روان بود؛ بی‌تکلف و ساده.
* اسماعیل فصیح؛ جریانی همیشگی، اما کم سر و صدا در ادبیات ایران تصویر اسماعیل فصیح همیشه همراه با انزوای
خودخواسته اوست؛ انزوایی که سبب شده تا صاحبش در طول سال‌های عمر خود این توفیق را داشته باشد که به
جریانی همیشگی، اما کم سر و صدا در ادبیات ایران تبدیل شود.
وی نخستین رمان‌اش یعنی «شراب خام» را در سال‌های پایانی دهه ۴۰ (۱۳۴۷) منتشر کرد و همان وقت مژده تولد
نویسنده‌ای را داد که می‌کوشد از راه رئالیسم واقعیت را با داستان بیامیزد.
از آن سال تا به امروز فصیح مستمر، کم هیاهو و پرمخاطب در گوشه‌ای از ادبیات ایران زندگی می‌کند.
(نمی‌گویم می‌کرد چون ادبیات ایران همه کتاب‌هایی را که فصیح فرصت کرد و نوشت مثل یک گنج حفظ می‌کند و
این نویسنده در یادها زنده می‌ماند). در تمام این سالها فصیح نه در جست‌وجوی حرکت‌های فردی و بیرونی روشنفکرانه بود
و نه در مقام یک شخصیت فرهنگی این احساس را داشت که می‌تواند جریان یا جریان‌هایی را هدایت کند.
این مشی تأکید و پافشاری او بر ارائه یک شکل حرفه‌ای و از قضا کاملاً کلاسیک از نوشتن باعث شد
تا در عین پرکاری و انتشار مداوم آثار خواندنی، از هیاهوهای پیرامونی دور بماند.
داستان‌نویس ماجراجوی ادبیات ایران با آنکه در دهه ۴۰ خود را به اثبات رساند و تولد یک نویسنده صاحب سبک
را اعلام کرد دور از فضاها و بازی‌های سیاسی ایستاد؛ آنچنان که خواسته یا ناخواسته ناف نویسنده ایرانی را با
آن بریده‌اند.
شاید هم همانطور که در «ثریا در اغما» می‌نویسد انزجار خود را از فضاهای شبه روشنفکری با همین انزاوایش نشان
می‌داد.
او که تجربه درک ادبیات آمریکا و ساختارهای آن را داشت کمتر تحت تأثیر انگاره‌های روشنفکرانه ادبیات صاحب نفوذ آن
روزها، یعنی ادبیات متعهد اروپای قرار گرفت، اما با نگاهی به کارنامه اسماعیل فصیح به خوبی درمی‌یابیم که او نویسنده‌ای
بوده با دغدغه‌های تاریخی انسانی ایرانی.
ذات روایی پرماجرا و غیرتوصیفی آثار فصیح اگرچه او را در ردیف یکی از مشهورترین نویسندگان ایرانی چند دهه اخیر
قرار داده است، اما عدم حضورش به عنوان نویسنده در جمع‌ها و حرکت‌های بیرونی باعث شده تا این نویسنده به
یکی از بزرگترین علامت سوال‌های ادبیات ایران تبدیل شود؛ ادبیاتی که با تأکید بر دسته‌بندی نویسندگان باتوجه به مشی‌های عقیدتی‌شان
هرگز نتوانست جایگاه واقعی اسماعیل فصیح را پیدا کند.
هرچند ادبیات ما به واقع چیزی به «فصیح»ها بدهکار است.
او مصداق بارز یک جمله است؛ مردی که در میانه ماجرا ایستاده و سعی می‌کند زیاد بلند فکر نکند.
یاد جمله‌ای از جلال آریان در زمستان ۶۲ می‌افتم: «وقتی آدم بدون خداحافظی از یک عزیز جدا می‌شود، مثل این
است که آن یک نفر را از آدم دزدیده‌اند».
نویسنده: نیلوفر دُهنی
بهترین و سریعترین روش مهاجرت به استرالیا
آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
تاریخ بروزرسانی : 2009-07-24 / گردآوری :
/
آیا این مطلب مفید بود ؟ : 1
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
یونیک ویزاهم سامتور کیشکفش پاشنه مخفی
دکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید