گلیم بافی شهر زنجان , گلیمبافی در زنجان دارای ریشههای عمیق تاریخی است و از گذشته بسیار دور اکثریت روستائیان هنرمند و با ذوق زنجانی به تولید انواع آن به جهت مصرف داخلی خود میپرداختهاند.
گلیم بافی شهر زنجان
گلیم بافی شهر زنجان , واژه گلیم به طور ساده یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی
بدون کرک یا خواب گره خورده است، نام این فرش در زبانهای مختلف با انواع گوناگون بسیاری استعمال میشود.
گلیم در افغانستان، کلیم و در اوکراین، پلاس در قفقاز، لیاط در سوریه و لبنان، چیلیم در رومان و
همچنین کلیم در ترکیه و لهستان و مجارستان و صربستان از جمله نامهای متفاوت آن است.
تا اسکاندیناوی و اندونزی یافت میشود.
گهگاهی فقط شباهتی در ساخت آنچه تولید میشود وجود داد.
لیکن دیسیپلینی که ناشی از مواد و تکنیک کار است اغلب منجر به شباهتهای بارزی در نقوش و هیئت فرشها
میگردد.
کارگاههای بافندگی که در سرتاسر آسیا برای بافت گلیم به کار میرود، فوقالعاده ساده هستند و در عین حال هنگامی
که با مهارت و استادی دیرین بافندگان توام میگردد یک بخش اساسی کار را تشکیل میدهد که نتیجه آن فرشهای
خوش ترکیبی است که دارای طرحهای دقیق و پیچیدهای میباشد.
آشنا شدن با هنر گلیم بافی شهر زنجان
دو نوع دستگاه بافندگی وجود دارد: نوع زمینی قابل حمل و نقلی نوع دائم عمودی که در شهرها و روستاها
مورد استفاده قرار میگیرد.
گلیمبافی در زنجان دارای ریشههای عمیق تاریخی است و از گذشته بسیار دور اکثریت روستائیان هنرمند و با ذوق
زنجانی به تولید انواع آن به جهت مصرف داخلی خود میپرداختهاند.
تولید انواع : خورجین جل اسب نمکدان قاشق دان رختخواب پیچ با همان شیوه بافت گلیم از انواع تولیداتی بوده
است که در استان زنجان از رواج بسیار خوبی برخوردار بوده است.
در زنجان نیز مانند سایر نقاط کشور این بافتههای داری، بر روی این دارهای بسیار ساده چوبی به صورت عمودی
در منازل روستائیان تعبیه میشده است که در حال اکثر دارهای چوبی تبدیل به دارهای مقاوم فلزی شدهاند.
گلیم بافی از صنایع دستی شهر زنجان
گلیم به طور ساده یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی بدون کرک یا خواب گره خورده است
لازم به توضیح است که تولید انواع بافتههای کوچک به غیر از زیراندازها رواج خود را از دست دادهاند که
طبعاً حمایت، دستگیری و برنامهریزی لازم را جهت احیا و توسعه این نوع بافتههای سنتی میطلبد.
در حال حاضر تولید انواع گلیم در ابعاد مختلف در روستاهای زنجان متداول میباشد که از نقوش رایج در مناطق
مختلف میتوان به نامهای: هشت توک پقل سماوری توسپاق (در زبان ترکی به معنای لاک پشت است) صندوق اشگل(به معنای
سه ترنج) یا تک گل(به معنای یک ترنج) و همچنین ترکیبی همگون از نقوش حیوانی و گیاهی نام برد.
هنر گلیم بافی شهر زنجان
در منطقه سهرین هم نقشههای گلیم به صورت عمله اجرا میشود که در حقیقت نوع موج در این گلیمها ایجاد
میشود.
گلیم در شهر زنجان از جایگاه ویژهای بخصوص از جنبه تولید، در خانوادههای روستایی برخوردار است، گلیم در مقایسه
با قالی دارای شیوه بافتی آسانتر است و به همان نسبت قیمت ارزانتری دارد.
هنری در انحصار روستانشینان و عشایر به حساب میآید و برحسب گروههای تولیدکننده یا از روی منطقه تولید و شیوه
بافت به انواع گوناگونی تقسیم میشود.
ولی تمام اشکال بافت در اکثر نقاطی که گلیمبافی در آنها رایج است، اعمال میشود و تفاوت تولیدات مناطق مختلف
از رویش ریسیدن نخ، استفاده از رنگهای بخصوص یا طرحهای ویژه رنگین «پود» از لابلای نخهای ساده تار است که
به اشکال مختلف امکانپذیر است.
به طور مثال در نوعی از بافت که ظاهراً آن هم از مردم چین اخذ شده از چهار پود و
سه تار استفاده به عمل میآید که دو تار نازک و تار سوم ضخیمتر بوده و هر جفت پود برحسب
تقاضای طرح در پشت یا روی محصول قرار میگیرد.
و به نحو سادهای با تار ضخیم درگیر شده و بافت اصلی را تشکیل میدهد.
نگاه مجازی رسانه