ژانویه 2017 - فرهنگ و هنر

آشنایی با گلیم دستباف یکی از هنرهای زیبای مردم کردستان!

گلیم سنه که در بافت آن از روش بافت چاکدار استفاده می شود، زبان گویای هنر مردم این شهر است و به وضوح می توان در آن هنر ایرانی را مشاهده کرد ولی هر روز که می گذرد از نام و اعتبار این هنر کاسته می شود و مردم نیز رغبتی برای ادامه آن ندارند.

احمد دامغانی و شعری خواندنی به نام خوشبوی ملی چون گل از وی!

ابوالنجم احمد بن قوص بن احمد دامغانی شاعر نیمهٔ اول قرن پنجم هجری قمری است. وی پس از تحصیل علوم و فضایل به خدمت امیر منوچهر فلک المعالی پسر شمس المعالی امیرقابوس وشمگیر والی گرگان رسید و به همین جهت تخلص منوچهری را اختیار کرد.

متن کامل سرود خمینی ای امام!

سیّد روح‌الله مصطفوی (زادهٔ ۱ مهر ۱۲۸۱ – درگذشتهٔ ۱۳ خرداد ۱۳۶۸) مشهور به سید روح‌الله موسوی خمینی، آیت‌الله خمینی و در میان طرفدارانش به «امام خمینی»، اولین رهبر و اولین ولی فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

سرزمین تبت و سنت چند شوهری!!

در تبت، چند شوهری پذیرفته است. برادر ها با یک زن ازدواج می کنند و فرزند حاصل از این ازدواج زمین را به ارث می برد. لغت چند شوهری زمانی که این شوهر ها همه برادر باشند به چند شوهری برادرانه تغییر نام می دهد.

ظرف پوست ماست ، ظرفی محلی برای نگهداری ماست!

برای درست کردن پوستی که قرار است در آن ماست نگهداری شود ابتدا پوست گوسفند دو یا چند ساله‌ی ماده‌ای را هنگام ذبح از لاشه جدا می‌کنند و در ابتدا تمامی پشم بیرونی آن را کاملاً زدوده تا چرم تازه فراهم شود، سپس یک هفته این پوست را برای ضدعفونی در نمک کوهی که به خوا تاوریزه یا همان نمک تبریزی است اندود می‌کنند تا کاملاً نمکین شود.