گرسنگي كشيدن تاثير چنداني در افزايش طول عمر ندارد تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۴/۰۶/۰۷
دو زيست شناس ميگويند گرسنگي كشيدن يا به عبارتي كاهش مصرف كالري ممكن است عمر موش و كرم را تا ۵۰درصد طولانيتر كند، اما عمر انسان را چندان افزايش نميدهد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، اين دو زيست شناس با يك الگوي رياضي ثابت كردند رعايت رژيم غذايي كم كالري در تمام زندگي فقط ۷درصد بر عمر انسان ميافزايد. برخلاف حيوانات كوچكتر كه تاثير آن بسيار بيشتر است.
جان فيلان زيست شناس تكاملي از دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس و مايكل رز از دانشگاه كاليفرنيا در ايروين ميگويند تاثير كاهش مصرف كالري بر طول عمل غيرمستقيم است.
پژوهشگران دانشگاههاي مختلف و موسسات ملي بهداشت درحال بررسي فرضيههاي مطرح شده در اينباره هستند. اين درحالي است كه برخي افراد به اميد برخورداري از عمر ۱۲۰يا ۱۲۵سال كالري مصرفي خود را تا يك سوم كاهش دادهاند و همچنان در سلامتي بسر ميبرند.
نتايج آزمايشهاي حيواني نظريه كاهش مصرف كالري را اعتبار بخشيده است. اما اثبات اينكه مخلوقات كوچكي مانند موش، ماهي و عنكبوت اگر كمتر بخورند بيشتر عمر ميكنند آسان است.
درصورتي كه همه چيز بين انسان و حيوان يكسان بود كاهش مصرف كالري به ميزان يك سوم عمر را بسيار طولاني تر ميكرد.
طول عمر بخشي از يك تاريخ پيچيده زندگي است كه انواع سازوكارهاي فيزيولوژيكي در آن دخالت دارند.
در موش گرسنگي كشيدن باعث كاهش باروري و در نتيجه كاهش بارداريها و توليد هورمونهاي مربوطه ميشود در نتيجه عمر بيشتري ميكند.
چرا كه حيوان بارداري و توليد هورمونهاي مربوطه اتفاق نميافتد.
محققان يك الگوي رياضي برمبناي تاثير مصرف كالري و طول عمر تهيه كردند.
در بين ژاپنيها ميزان كالري مصرفي مردان روزانه ۲۳۰۰كالري است.
طول عمر ميانگين مردان ژاپني هم ۷۶/۷سال است.
ميانگين كالري مصرفي كشتي گيران ۵۵۰۰كالري و اميد به زندگي در آنها ۵۶سال است.
ساكنان جزيره اوكيناوا كمتر از بقيه مردم ژاپن غذا ميخورند و عمر آنها هم كمي طولاني تر است.
محاسبات انجام شده براساس اين دادهها نشان ميدهد اگر ژاپنيها روزانه فقط ۱۵۰۰كالري مصرف كنند طولانيترين ميانگين عمر آنها ميتواند به ۸۲سال برسد.
محققان دريافتهاند موشهاي جهش يافته كه بدن مقدار پروتيين ""klotho بيشتري توليد ميكنند عمر طولاني تري دارند.
پروتيين klothoهمانند يك هورمون ضدپيري در پستانداران عمل ميكند.
نتايج اين مطالعه در نشريه " "journal Ageing Research Reviewsمنتشر شده است.