سرطان "روده بزرگ" دومين علت مرگ ناشي از سرطانها بشمار ميرود قزوين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۴/۰۶/۰۸
يك متخصص سرطان وگوارش و كبد گفت: سرطان رودهبزرگ (كولوركتال) شايعترين نوع سرطان و دومين علت مرگ ناشي از سرطانها بشمار ميرود.
دكتر "محبوبه مهدوي نيا" روز سهشنبه درگفت وگوي اختصاصي باايرنا افزود:
اين سرطان بطور عمده در سن ۵۰سال بهبالا رخ ميدهد و چون ارتباط محسوسي با طرز زندگي انسان دارد، تا حدودي قابل پيشگيري است.
عضوهيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي رژيم غذايي را از عوامل مهم ايجاد اين سرطان ذكر كرد و يادآورشد: ميزان مرگ و مير در اين بيماري،ارتباط مستقيمي با مصرف سرانه كالري، پروتيين گوشت، چربيهاي غذايي و همچنين افزايش غلظت كلسترول دارد.
وي بابيان اين مطلب كه "علت شيوع سرطان كولوركتال درجوامع غربي ناشي از كمبودفيبر در رژيم غذايياست"، خاطرنشان ساخت: در ۲۵درصدمبتلاياناين بيماري سابقه خانوادگي وجود دارد كه مطرحكننده استعداد ارثي است.
متخصص گوارش و كبد درباره نشانههاي اين بيماري گفت: ضايعات كولون زخمي شده، باعث ازدست دادن تدريجي خون بدون تغييرظاهري مدفوع ميشوند و درنتيجه اين بيماري بانشانههايي نظير ضعف، تپش قلب و حتي آنژين صدري ظاهركه براثر آن به كمخوني و فقرآهن دچار ميشوند.
مهدوي نيا درباره تشخيص و غربالگري سرطان رودهبزرگ اظهارداشت: در بيشتر برنامههاي طراحي شده براي رديابي مراحلاوليه سرطانهاي رودهبزرگ، بهمعاينه انگشتي معقد و بررسي خون مخفي در مدفوع تاكيد شدهاست.
وي توصيهكرد: بامشاهده كمخوني فقرآهن وخون مخفي درمدفوع تحت ارزيابيهاي بيشتر مانند سيگموئيدوسكوپي، تنقيه باريوم و يا كولونوسكوپي قرارگيرند.
مهدوي نيا خارج كردن كل تومور به كمك جراحي را مناسبترين راه درمان اين بيماري ذكر كرد وگفت: پيش از اقدام بهجراحي، ارزيابي بيمار از نظر انتشار سرطان به ساير نقاط بدن ضروري است.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: پرتودرماني، پيش از جراحي در بيماران مبتلا به تومورهاي بزرگ روده بزرگ و بالقوه غير قابل برداشت به كمك جراحي نيز توصيه ميشود تا امكان برداشت به كمك جراحي فراهم شود.
وي يادآور شد: بدنبال خارج كردن تومور از طريق جراحي، بيماران بايد تا پنج سال بوسيله معاينات فيزيكي هر شش ماه يك بار و آزمونهاي شيمي خون هر سال يك بار كاملا تحت نظر باشند.
اين متخصص گوارش وكبد، مهمترين راهپيشگيري از اين بيماري را تغيير رژيم غذايي وشيوه زندگي ذكر كرد وافزود: پژوهشگران مصرف روزانه پنج نوع ميوه و سبزي را براي پيگشيري از اين بيماري توصيه ميكنند.
دكتر "مهدوي نيا" در پايان خاطرنشان ساخت: مطالعات نشان دادهاست، مصرف آسپرين و سايرداروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي، مكمل اسيدفوليك، ويتامينهاي آنتياكسيدان نظير اسيداسكوربيك و بتاكاروتن، ويتامين Dو كلسيم خوراكي باعث كاهش خطر سرطانهاي روده بزرگ ميشوند.