چرا فیلم‌های سیاسی بردند؟

چرا فیلم‌های سیاسی بردند؟

نکته آخر به حضور فیلم‌هایی با گرایش سیاسی برمی‌گردد.از میان ۹ فیلم نامزد بهترین فیلم، ۳ فیلم گرایشات سیاسی آشکار دارند.لینکلن که می‌توان آن را کاملا منطبق بر مناسبات سیاسی امروز جهان تحلیل کرد، آرگو که بدون شک می‌خواهد بحث رابطه ایران و آمریکا را دوباره و بعد از اتفاقات گسترده در کشورهای عربی به […]

نکته آخر به حضور فیلم‌هایی با گرایش سیاسی برمی‌گردد.
از میان ۹ فیلم نامزد بهترین فیلم، ۳ فیلم گرایشات سیاسی آشکار دارند.
لینکلن که می‌توان آن را کاملا منطبق بر مناسبات سیاسی امروز جهان تحلیل کرد، آرگو که بدون شک می‌خواهد بحث
رابطه ایران و آمریکا را دوباره و بعد از اتفاقات گسترده در کشورهای عربی به مرکز توجهات برگرداند و ۳۰
دقیقه پس از نیمه شب که تصویرگر چگونگی ترور بن لادن و در واقع یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت باراک
اوباماست…..
۱- فیلم سینمایی آرگو توانست موفقیت قابل توجهی در اسکار امسال بدست آورد و نامزد دریافت هفت جایزه از جمله
جایزه بهترین فیلم سال شود.
این موفقیت در حالی برای فیلم سوم بن افلک به وجود آمد که آرگو، پیش از این نیز توانسته بود
در جوایز معتبری چون بفتا و گلدن گلوب نامزد دریافت چندین جایزه شود و به لیست برترین‌های انجمن‌های مختلف نقد
فیلم راه پیدا کند.
شاید در ابتدا برای عده‌ای از مخاطبان فیلم، این میزان موفقیت در فصل جوایز دور از ذهن به نظر می‌‌رسید.
چه کسانی که فیلم را دوست دارند و معتقدند تریلری خوش ساخت است و چه کسانی که هم‌چون نگارنده آن
را نسبت به دو فیلم خوبِ قبلی افلک یعنی «بچه رفت که رفت» و «شهر» نه تنها پیشرفت که حتی
عقب‌گرد به حساب می آورند، توقع این میزان ستایش را نداشتند.
با این وجود آرگو به پدیده‌ای در فصل جوایز تبدیل شد و بیش از آن‌چه انتظارش می‌رفت مورد ستایش قرار
گرفت.
نگارنده دو دلیل مهم برای این استقبال به ذهنش می‌رسد.
دلایلی که حتی اگر آرگو را یک تریلر خوش‌ساخت و خوب کارگردانی شده نیز به حساب بی‌آوریم، باز هم کمک
فراوان و قابل توجهی به هر چه بیشتر تحسین شدن آن کرده‌اند.
دلیل اول به نقش هالیوود در داستان فیلم برمی‌گردد.
آرگو فیلمی است که هالیوود را در مقام یک قهرمان رهایی‌بخش می‌نشاند.
قهرمانی که در سایه است و قرار نیست افراد زیادی از نقش تعیین‌کننده و آزادی‌بخش آن اطلاع داشته باشند.
فراموش نکنیم که نقشه بد تونی مندز (که در فیلم نیز به بد بودن آن اشاره می‌شود) تنها با کمک
و پشتیبانی هالیوود و صنعت سینمای آمریکا بود که توانست به نتیجه برسد.
پس این‌جا هالیوود یک قهرمان ملی است که سخاوت‌مندانه در جهت منافع کشورش گام بر می‌دارد و در انتها نیز
توقع پاداش ندارد.
به نظرتان هالیوود و اسکار به راحتی چنین فیلمی را نادیده می‌گیرد؟ دلیل دوم چیزی نیست جز به تصویرکشیدن و
بزرگ جلوه دادن یک داستان غرورآمیز برای آمریکا از دل یک حادثه تلخ تاریخی.
جریان تسخیر سفارت آمریکا در ایران و عدم موفقیت دولت آمریکا در آزادی زودهنگام گروگان‌ها یکی از نقاط تاریک کارنامه
رئیس جمهور وقت یعنی کارتر است.
در آن جریان تعداد قابل توجهی از اعضای سفارت آمریکا به مدت ۴۴۴ روز گروگان حکومت ایران بودند و تنها
۶ نفر توانستند با کمک سفیر کانادا از ایران فرار کنند.
اما آرگو آن ۴۴۴ روز را رها می‌کند و داستان آن ۶ نفر را به تصویر می‌کشد.
کاری که البته منطقی است، چون هیچ کشوری نمی‌خواهد ضد خودش فیلم بسازد و از طرفی داستان آن ۶ نفر
به مراتب سینمایی‌تر از سایر ماجرا بود.
این نکته به هیچ عنوان نقطه ضعفی برای آرگو نیست (اتفاقا نشان از هوش سازندگان آن دارد)، اما می‌تواند یکی
از دلایلی باشد که فیلم را به محبوبیتی فراوان رساند.
آرگو فیلمی سراسر در جهت منافع آمریکا و هالیوود است، بدون ذره‌ای ناخالصی.
نکته اینجاست که آن‌ها خوب می‌دانند برای ساخت یک اثر سفارشی باید گروهی متخصص و کار بلد را استخدام کنند
که نتیجه کار در بدترین حالت، استاندارد و قابل دفاع باشد.
۲- مورد بعدی به موفقیت قابل توجه و تا حدی سنت‌شکنانه عشق اثر میشاییل هانه‌که در اسکار امسال برمی‌گردد.
عشق نامزد پنج جایزه اسکار شد و نامش در بین نامزدهای بهترین فیلم سال قرار گرفت.
اسکار چند سالی است که تلاش می‌کند به فیلم‌های بخش غیرانگلیسی بیشتر بها دهد.
از اسکار گرفتن ماریون کوتیار برای «زندگی هم‌چون گل رز» و نامزد شدن خاویر باردم برای «بیوتیفول» بگیرید تا سال
گذشته که اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» نامزد بهترین فیلم‌نامه نیز شد.
در واقع سیاست‌های اخیر اسکار در جهتی حرکت کرده که فرصت بیشتری برای فیلم‌های غیرانگلیسی زبان فراهم شود.
امسال اما شاهد حضور پررنگ این سیاست‌گذاری بودیم.
گویی اسکار منتظر بود تا فیلمی چون عشق با آن میزان ستایش و تحسینی که از کن تا امروز بدست
آورده سر برسد تا بتواند در بخش‌های اصلی‌ای چون بهترین فیلم و کارگردانی نیز حضور داشته باشد.
این نشان می‌دهد که اسکار با این همه نفوذ و مقبولیت هم‌چنان دوست دارد تا توجه افراد بیشتری را به
سوی خود جلب و طیف گسترده‌تری از مخاطبان را جذب کند.
برای چنین هدفی چه فیلمی بهتر از عشق؛ که هم اثری قابل توجه از لحاظ سینمایی است و هم نماینده
تمام کمال سینمای روشنفکری اروپا.
بنابراین هانه‌که که همواره تفکرات ضد هالیوودی داشته و حتی بسیاری از منتقدان، دو فیلم «بازی‌های مسخره» او را یک
موضع‌گیری ضد هالیوودی تمام عیار به حساب می‌آورند، امسال حداقل برای یک بار بر روی سن خواهد رفت و مجسمه
طلایی را لمس خواهد کرد.
دیدن این صحنه توسط طرفداران فراوان سینمای روشنفکری اروپا و بی‌تفاوت نسبت هالیوود دقیقا همان چیزی است که اسکار می‌خواهد.
اسکار امسال می‌خواهد با دادن جایزه‌ای به یکی از مهم‌ترین فیلمسازان جشنواره‌ای جهان مرزهای خود را بیش از پیش گسترش
دهد.
البته ناگفته نمایند که عشق اثری است قابل توجه و تاثیرگذار که لیاقت گرفتن اسکار بهترین فیلم خارجی را دارد.
اما وقتی پای پنج نامزدی به وسط می‌آید بگذارید آن را کمی فرامتنی تحلیل کنیم.
هالیوود امسال احساس کرده که باید بیش از گذشته نظر هنردوستان اروپایی را به سوی خود جلب کند و گرنه
فیلم قبلی استاد یعنی «روبان سفید» به مراتب اثری قدرت‌مند‌تر از عشق بود که حتی اسکار بهترین فیلم خارجی را
نیز بدست نیاورد.
۳- نکته آخر به حضور فیلم‌هایی با گرایش سیاسی برمی‌گردد.
از میان ۹ فیلم نامزد بهترین فیلم، ۳ فیلم گرایشات سیاسی آشکار دارند.
لینکلن که می‌توان آن را کاملا منطبق بر مناسبات سیاسی امروز جهان تحلیل کرد، آرگو که بدون شک می‌خواهد بحث
رابطه ایران و آمریکا را دوباره و بعد از اتفاقات گسترده در کشورهای عربی به مرکز توجهات برگرداند و ۳۰
دقیقه پس از نیمه شب که تصویرگر چگونگی ترور بن لادن و در واقع یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت باراک
اوباماست.
به این‌ها اضافه کنید فیلم‌هایی چون «آن‌ها را با ملایمت بکش» و مستندهای چون «اوباما: ۲۰۱۶» و سریال‌هایی جون «وطن/هوملند»
را که آشکارا همسو یا ضد سیاست‌های اوباما حرکت می‌کنند و اکثر آن‌ها بر مسائل مربوط به سیاست‌های خارجی و
رابطه آمریکا با کشورهای دیگر تمرکز دارند.
کمتر پیش می‌آید که در یک سال این تعداد فیلم و سریال و مستند درباره سیاست‌های یک رئیس جمهور ساخته
شود و این قضیه نشان از نزدیک شدن فراوان سیاست و سینما در یکی دو سال اخیر دارد که بدون
شک بی‌برنامه و اتفاقی نبوده است.
کافه سینما
آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
حاشیه های بازیگر زن سینمای ایران فیلم
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
سامسونگکفش پاشنه مخفیدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز

لیلا اوتادی : کسی کفش نایک پوشید با او برخورد کنید!
لیلا اوتادی : کسی کفش نایک پوشید با او برخورد کنید!
اکران مردمی فیلم سینمایی در وجه حامل با حضور بهنوش بختیاری!
اکران مردمی فیلم سینمایی در وجه حامل با حضور بهنوش بختیاری!
اکران فیلم سینمایی دلم میخواد با حضور مهناز افشار!
اکران فیلم سینمایی دلم میخواد با حضور مهناز افشار!
اکران فیلم سینمایی چهارراه استانبول با حضور سحر دولتشاهی و مهدی پاکدل!
اکران فیلم سینمایی چهارراه استانبول با حضور سحر دولتشاهی و مهدی پاکدل!
اکران فیلم سینمایی شماره ۱۷ سهیلا در باغ کتاب!
اکران فیلم سینمایی شماره ۱۷ سهیلا در باغ کتاب!
اکران فیلم سینمایی دشمن زن در پردیس باغ کتاب تهران!
اکران فیلم سینمایی دشمن زن در پردیس باغ کتاب تهران!
اکران فیلم سینمایی در وجه حامل با حضور رعنا آزادی ور و محمدرضا غفاری!
اکران فیلم سینمایی در وجه حامل با حضور رعنا آزادی ور و محمدرضا غفاری!
اکران اینترنتی مستند «توران خانم» در موزه سینما!
اکران اینترنتی مستند «توران خانم» در موزه سینما!
سامسونگکفش پاشنه مخفیدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز