داستان زنان ایرانی پرفروش‎تر از مردان

داستان زنان ایرانی پرفروش‎تر از مردان

هموطن , چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۴ – ساعت ۱۹:۲۰ دردهه گذشته داستان‎هایی که به وسیله زنان نوشته شده‎اند، فهرست پرفروش‎ترین داستان‎های ایرانی را به خود اختصاص داده‎اند. دردهه گذشته داستان‎هایی که به وسیله زنان نوشته شده‎اند، فهرست پرفروش‎ترین داستان‎های ایرانی را به خود اختصاص داده‎اند و این رشد و پیشرفت بی سابقه‎ای است که درپی […]

هموطن , چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۴ – ساعت ۱۹:۲۰
دردهه گذشته داستان‎هایی که به وسیله زنان نوشته شده‎اند، فهرست پرفروش‎ترین داستان‎های ایرانی را به خود اختصاص داده‎اند.

دردهه گذشته داستان‎هایی که به وسیله زنان نوشته شده‎اند، فهرست پرفروش‎ترین داستان‎های ایرانی را به خود اختصاص داده‎اند و این رشد و پیشرفت بی سابقه‎ای است که درپی تحولات اجتماعی ایران در سالهای اخیر، سرعت گرفته است.
نیویورک تایمز در مقاله‎ای به نقدی بر فضای داستان نویسی ایران پرداخته است. در این مقاله نویسنده می‎کوشد شرایط نویسندگی زنان و مردان نویسنده را پس از انقلاب تشریح کرده و در مقام مقایسه میان موفقیت‎های شیوه‎های نگارشی زنان در شرایط اخیر برآید.
دردهه گذشته داستان‎هایی که به وسیله زنان نوشته شده‎اند، فهرست پرفروش ترین داستان‎های ایرانی را به خود اختصاص داده‎اند و این رشد و پیشرفت بی سابقه‎ای است که درپی تحولات اجتماعی ایران در سالهای اخیر، سرعت گرفته است.
به گفته حسن میرعابدینی پژوهشگر ادبیات ایران، تعداد زنان ایرانی که تاکنون دست به انتشار و چاپ داستان زده اند، به چیزی حدود ۳۷۰ نفر می‎رسد و این ۱۳ برابر تعداد آنها در دهه گذشته و مساوی با تعداد مردان نویسنده در حال حاضر است.
اما کتاب‎های زنان تاکنون بسیار پرفروش تر از

آثار مردان بوده است. برخی از منتقدان علت این امر را ساده نویسی در آثار زنان و استفاذه از روشی می‎دانند که خواننده را مستقیما مخاطب قرار می‎دهد. همچنین اغلب به کاوش در موضوعاتی همانند روابط رمانتیک با جنس مخالف می‎پردازند که گاه جنبه تابو داشته‎اند. درنتبجه در شرایطی که میانگین تیراژ کتاب داستان در ایران حدود ۵ هزار نسخه است، کتاب‎های تالیف شده توسط زنان گاه به تیراژی در حدود ۱۰۰ هزار نسخه می‎رسد.
درعین حال زنان داستان نویس ایرانی در مقایسه با مردان داستان نویس ،‌دچار محدودیت‎های اجتماعی و سنتی بیشتری هستند و اساسا سنت‎های اجتماعی این موضوع را که زنان به بیان احساسات و تمایلات فردی و درونی خود بپردازند، چندان تایید نمی کند.
طی سالهای ۱۹۳۰ تا دهه ۱۹۶۰ میلادی تنها درحدود دوازده داستان نویس زن در ایران فعالیت داشتند که بسیاری از آنان نیز از نام مستعار استفاده می‎کردند. زنان نویسنده در این دوران تمام تلاش و قوای خود را بر مسائل و حقوق بنیادین اجتماعی همانند حق رای در انتخابات متمرکز می‎کردند.
از حدود سالهای ۱۹۷۰ با افرایش شمار زنان فارغ التحصیل از دانشگاه و برخورداری از استقلال مالی، زنان بیش از پیش به کار در خارج از خانه روی آوردند.
سالهای ۱۹۷۹ نوعی نقطه چرخش در وضعیت برخی زنان غرب گرا بود که سبب شد تعداد بیشتری از آنان به قعالیت‎های غیر دولتی نظیر تدریس خصوصی و خود اشتغالی و ترجمه یا نگارش روی آوردند.
از دیگرسو، زنانی که گرایشات سنتی تری داشتند یا بنابه محدودیت‎های خانوادگی قادر به فعالیت در خارح از خانه نبودند، با انگیزه مسئولیت اجتماعی در فضای جدید و عمدتا مذهبی پس از انقلاب، ترغیب به فعالیت‎های اجتماعی در بیرون از خانه شدند.
با وقوع جنگ ایران و عراق و غیبت مردان از خانواده به دلیل حضور در جبهه‎های
” این کتاب نیز شرح حال آرزو، زنی مطلقه و ۴۱ ساله است که درصدد اداره یک بنگاه معاملات املاک
جنگ، تمایل زنان به کنترل امور زندگی خود افزایش یافت.
«گلی امامی» نویسنده ایرانی در اینباره می‎گوید: «حوادث انقلاب، زنان ایرانی را واداشت تا به خلاف نگرش‎های منفعل گذشته به فعالیت در خارج از خانه و کسب درآمد و اداره زندگی خود روی آورند. به طوری که سرانجام پس از خاتمه جنگ بسیاری از آنان ترغیب شدند تا به نگارش تجارب و حوادث زندگی خود بپردازند.»
اولین رمان‎های پرفروش زنان در این دوران، کتاب «بامداد خمار» نوشته «فتانه حاج سید جوادی» است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. حوادث این داستان، مربوط به سالهای ۱۹۴۰ میلادی و حکایت زندگی یک زن ایرانی است که به دلیل ازداواج با یک نجار، درمخالفت با خانواده اشرافی خود قرار می‎گیرد، اما پس از ازدواج به دلیل خشونت مرد، از او جدا می‎شود – اقدامی که در آن دوران، عملی غیرمرسوم و رادبکال تلقی می‎شد- و سپس با شخص دیگری ازدواج می‎کند.
اساسا بیشتر مباحث مربوط به زنان در این داستان‎ها، درباره شرایط زندگی، مسائل و شخصیت‎هایی است که به موقعیت کلی زن در ایران باز می‎گردد. در اوایل قرن بیستم، بیشتر زنان داستان نویس پیشگام ایرانی تمایل به تحصیلات عالی داشته و وابسته به خانوادهای نخبه جامعه بودند اما در سالهای اخیر، بسیاری از داستان نویسان موفق کنونی از نوعی تعلیم و تربیت سنتی برخوردار بوده‎اند. آنان در ابتدا زنان خانه داری بودند که در کنار وظایف معمول روزانه خود، به ترسیم و ثبت تجارب و خاطرات خود می‎پرداخته‎اند.
از دیگر آثار پرفروش ایران در سالهای اخیر، کتاب «عادت می‎کنیم» نوشته «زویا پیرزاد» است. این کتاب نیز شرح حال آرزو، زنی مطلقه و ۴۱ ساله است که درصدد اداره یک بنگاه معاملات املاک است که قبلا به پدرش تعلق داشت در حالی که چنین شغلی در ایران صرفا در انحصار مردان است. در فضای خارج از این موسسه معاملاتی، آرزو در پی تامین خواست‎های دخترش از یک سو و مادرش از دیگر سوست و این هر ۲ افرادی سطحی و بی مایه‎اند که خرید و سرگرمی تنها اشتغال ذهنی آنان است. تنها شخصی که آرزو با او احساس راحتی می‎کند، شیرین دوست و همکارش در دفتر معاملات املاک است.
هردو زن، افرادی

همچنین بخوانید :  اعتراض‌ها به فهرست بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی!

مستقل و در برابر مردان بسیار محتاط هستند، اما سرانجام آرزو در زیر نگاه‎های مراقب مادر، دختر و حتی شیرین، به دام عشق یکی از مراجعه کنندگان و متقاصیان مسکن در دفتر معاملات املاک گرفتار می‎شود.
آرزو در واقع نمونه‎ای از یک زن میانه سال ایرانی است که در میان فشار سنت و مدرنیته گرفتار شده است.
زنانی که این داستان‎ها را نگاشته‎اند باید بر دو گروه خرده گیر و عیب جو فائق آیند، نخست جامعه‌ و سپس خانواده‎های خود.
درایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که باید مجوز چاب هرکتابی را پیش ازانتشار صادر کند، هرگونه اشاره صریح به مقوله‎های مربوط به روابط خاص را ممنوع کرده است. آنان غالبا ار نویسندگان می‎خواهند برخی کلمات را از متن کتاب خود حذف کنند، هرچند که این کلمات جنبه استعاری داشته باشد از این رو در میان این داستان‎ها ۲ شخصیت در پرده و به گونه‎ای مبهم حرکت کرده اند. مورد نخست در کتاب حاج سید جوادی، «بامدار خمار» است که به نحوی غیر مستقیم خوانندگان خود را آگاه می‎کند که ۲ نفر از شخصیت‎های داستانبه یکدیگر علاقه‎مند هستند. خوانندگان کتاب «عادت می‎کنیم» هم این علاقه‎مندی را در می‎یابند، اما هر ۲ این موارد، چه در بامداد خمار و چه در عادت می‎کنیم، در متن کتاب هرگز به طور مستقیم مورد اشاره قرار نگرفته‎اند.
محدودیت دیگر برای نویسندگان ایرانی در زمینه واکنش بالقوه در میان خویشاوندان است به گونه‎ای که یکی از نویسندگان می‎گوید: «در ابتدا بسیار نگران بودم که خواهر شوهرم درباره نوشته‎هایم چه قضاوتی خواهد داشت، اما بعدها به تدریج نیرومندتر شدم البته همسرم هنوز شکایت دارد که من هیچ رازی از زندگی مان را ناگفته باقی نگذاشته‎ام.»

بد شدن حال ترانه علیدوستی در فرودگاه + فیلم
دختر ایرانی که یک شبه قد بلند شد !
برچسب ها:
اخبار مرتبط :

فروشگاه آنلاین مد و لباس دُلیچیسامسونگدکتر تاجبخشعضویت در تلگرام
دکتر بتول طاهریمهر پروازشارژعضویت در تلگرام
دکتر دین محمدی
دلنوشته خواندنی پانته آ بهرام برای ریما رامین فر!
دلنوشته خواندنی پانته آ بهرام برای ریما رامین فر!
معرفی فیلم “چهارراه استانبول” با داستان ساختمان پلاسکو
معرفی فیلم “چهارراه استانبول” با داستان ساختمان پلاسکو
پنج چهره شاخص که هوشمندانه کنار مردم می ایستند!
پنج چهره شاخص که هوشمندانه کنار مردم می ایستند!
انتقاد تند عماد طالب زاده از محسن افشانی بازیگر سینما!
انتقاد تند عماد طالب زاده از محسن افشانی بازیگر سینما!
اکران مردمی فیلم دخترعمو و پسرعمو با حضور بازیگران فیلم!
اکران مردمی فیلم دخترعمو و پسرعمو با حضور بازیگران فیلم!
نازنین بیاتی و مه لقا باقری در اکران مردمی فیلم آینه بغل!
نازنین بیاتی و مه لقا باقری در اکران مردمی فیلم آینه بغل!
“مریم معصومی” رازهای زندگی و تصاویر«مریم معصومی»
“مریم معصومی” رازهای زندگی و تصاویر«مریم معصومی»
اعتراض امیرحسین رستمی بازیگر لیسانسه ها به پخش این سریال!!
اعتراض امیرحسین رستمی بازیگر لیسانسه ها به پخش این سریال!!
فروشگاه آنلاین مد و لباس دُلیچیسامسونگدکتر تاجبخشعضویت در تلگرامدکتر بتول طاهریمهر پروازشارژعضویت در تلگرامدکتر دین محمدیعضویت در تلگرامبلیط

x