وحید در حال ساختن یک فیلم جنگی است، او از علی دوست آهنگسازش دعوت کرده تا با دیدن قسمتهایی از فیلم که آماده شده آهنگی بسازد اما علی نمی تواند با فیلم ارتباط درستی پیدا کند
شنیدن خاطره فرهاد اصلانی از سفر به چزابه و همکاری فرهاد اصلانی با رسول ملاقلی پور و چگونگی ساخت این آثار از زبان او خالی از لطف نیست که شما را به خواندن آن دعوت میکنیم.
خاطره فرهاد اصلانی از سفر به چزابه
«سفر به چزابه» همانطور که یکی از آثار درخشان کارنامه زندهیاد رسول ملاقلیپور است، از کارهای ماندگار شما هم محسوب میشود و هنوز هم دیدنی است. از تجربه کارکردن با رسول ملاقلیپور صحبت کنیم و ویژگیای که بهعنوان بازیگر در آثار او دیدید.
به اعتقاد من رسول ملاقلیپور متأثر از جریان جنگ بود.
اساسا به شکل وظیفه به این موضوع نگاه میکرد و در موردش حرف میزد و فیلم میساخت.
همانطور آثاری که در سینمای جنگ ساخت، موفق بود و به یادگار ماند.
شاید پررنگترین نکتهای که از کارگردانی او در خاطرم مانده است، شهودیبودن او در ساخت فیلمهایش بود.
با قدرت و اعتمادبهنفس کافی کارش را آغاز میکرد و پیش میبرد.
میدانست از ساخت فیلمهایش چه منظور و هدفی را دنبال میکند و در نهایت تکلیفش با خودش روشن بود.
«سفر به چزابه» تجربه ویژه و خوبی برایم بود.
حضور در این فیلم نهتنها تجربه در بازیگری را برایم بیشتر کرد، بلکه شناختم از جنگ و فضای دفاع مقدس را بیشتر کرد.
فضای کار برای بازیگر در آثار ملاقلیپور چطور بود؟
انصافا قدر بازیگر را میدانست، لحن کاملا متفاوتی داشت، شاید کمی عصبی بود،
اما بهشدت آدمی احساسی بود و برای عواملش، خصوصا بازیگری که کارش را بلد بود، ارزش زیادی قائل میشد.
بههرحال شرایط ساخت فیلم با الان متفاوت بود و فیلمبرداری نگاتیو انجام میشد.
نگاتیو باید به لابراتوار میرفت و ظاهر میشد، اما درحالحاضر فیلمبرداری دیجیتال کار را سادهتر کرده است،
مونتاژ هم زمان فیلم و کارهایی که برای کیفیت آثار بهلحاظ فنی انجام میشود زمان کمتری نیاز دارد، اما کار با نگاتیو ویژگیهایی داشت؛ مثل اینکه کارگردان قطعا با دکوپاژ باید سر صحنه حاضر میشد و همهچیز بابرنامهتر پیش میرفت، اما انگار درحالحاضر همهچیز بداهه پیش میرود.
خاطره فرهاد اصلانی از سفر به چزابه فیلم ژانر دفاع مقدس
خاطرهای از زمان ساخت «سفر به چزابه» به یاد دارید؟
این خاطره همیشه در ذهنم از زمان ساخت فیلم در خاطرم مانده است که در مورد پروانه ساخت این فیلم مشکل داشت.
رسول ملاقلیپور با فاصله کمی «سفر به چزابه» و «نجاتیافتگان» را ساخت.
با پروانه ساخت سفر به چزابه فیلم نجاتیافتگان را ساخت و با پروانه ساخت نجاتیافتگان که دیرتر صادر و بهسختی با آن موافقت شد، سفر به چزابه را ساخت. همه ما در «سفر به چزابه» حال عجیبی را تجربه کردیم و همهچیز خوب بود. باید یادی کنم از پیمان سنندجیزاده که در زمان ساخت این فیلم دچار سانحه شد و تصادف کرد و متأسفانه او را از دست دادیم؛ بازیگر خوبی که میشد آینده خوبی را برایش متصور بود.
شما در دورهای در سینما و تئاتر کار در فضای جنگ و دفاع مقدس را تجربه کردید. شرایط امروز سینما را در این زمینه چطور میبینید؟
معتقدم پیش از این سینمای جنگ محتوایی داشت که برای مخاطب جذاب بود،
هرچند که آن زمان هم مثل امروز سختگیریها در مورد ساخت فیلم دفاع مقدس وجود داشت،
اما انگار کارگردانها در زمینه ساخت چنین آثاری دردمندتر بودند و دغدغه بیشتری داشتند و آثار محتوای بهتری داشتند. این روزها همهچیز تکنیکالتر شده است.
این بههیچوجه بد نیست، اما قطعا میتوان به محتوای ساخت این فیلمها هم نگاه ویژهتری داشت.
فرهاد اصلانی
فیلم سینمایی سفر به چزابه
سفر به چزابه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلی پور ساختهٔ سال ۱۳۷۴ است.
بازیگران: مسعود کرامتی، فرهاد اصلانی، حبیب دهقان نسب، پیمان سنندجیزاده و رضا خندان.
خلاصه فیلم:
وحید در حال ساختن یک فیلم جنگی است، او از علی دوست آهنگسازش دعوت کرده تا با دیدن قسمتهایی از فیلم که آماده شده آهنگی بسازد اما علی نمی تواند با فیلم ارتباط درستی پیدا کند. علی به قصد آشنایی با فیلم به همراه وحید به محل فیلمبرداری می رود اما ناگهان هر دو با رفتن به یکی از خاک ریزهای ساخته شده، خود را در قلب سنگرهای واقعی جبهه، در منطقه چزابه می یابند…
رسول ملاقلی پور
نظر سینمایی ها درباره رسول ملاقلی پور
جمال شورجه کارگردان سینما درخصوص مرحوم ملاقلی پور، گفت:
کارهای موفقی که انجام دادم از جمله کارهایی بود که به عنوان دستیار کارگردان در کنار ملاقلیپور بودم، آثار دفاع مقدس همیشه رنگ و بوی خاصی داشته و دارد که امیدوارم به عنوان باقیات و صالحات برای ملاقلی پور باشد.
احمدرضا درویش در خصوص نگاه مرحوم رسول ملاقلی پور به آثار دفاع مقدس، گفت:
رسول به خوبی در آثارش دیده و توصیف میشود و به نظر میرسد باید بیشتر به تفکر و مشی و معارف و دغدغههایی که داشت توجه کرد. شوریدگی، سرشاربودن از محبت و شفافیت و صداقت و عدالت خواهی در او موج میزد و با وجود اینکه معترض بود و نگران از ترک برداشتن آرمانها، در عین حال شمع می افروخت.
وی ادامه داد:مرحوم ملاقلی پور در سینمای دفاع مقدس پیشتاز بود و در واقع از تلاش او گستره و دامنه وسیعی از تولیدات شکل گرفت که ما همه در این مسیر از شاگردان او هستیم.
هادی حجازیفر بازیگر «ماجرای نیمروز» در ادامه درخصوص همکاریاش با مرحوم ملاقلیپور بیان کرد:
«مزرعه پدری» اولین تجربه همکاریام با ملاقلیپور بود که آن را در سنین کم بازی کردم که بسیار در آن فضای کارگردانی از او آموختم ، مردی به شدت مهربان و دلسوز که با آثارش در یادها ماندگار شد که متاسفانه سینمای امروز ما دیگر ملاقلیپور نخواهد داشت.
شرق – جام جم آنلاین – باشگاه خبرنگاران جوان