امروز پنجشنبه ، 1-8-93 کارت شارژ شارژ مستقیم همراه اول RSS تماس با ما تبلیغات در سایت آگهی رایگان تالارگفتمان صفحه اصلی
زناشویی همسرداری سبک زندگی روانشناسی دین و احکام استخاره پزشکی و سلامت تغذیه و سلامت خانمها آقایان کودکانه خانه داری زیبایی و آرایش آموزش آشپزی داستانهای کوتاه مطالب اختصاصی
اخبار ایران و جهان اخبار ورزشی اخبار حوادث اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار فرهنگی فرهنگ و هنر سینما سرگرمی انواع فال طالع بینی گوناگون تصویری جالب اس ام اس خنده دار
بخش دین و اندیشه
پر بیننده ها
آخرین خبرها پربیننده های اخبار

وبگردی

آیا توصیفی که از بهشت و جهنم در قرآن آمده است

) آیا توصیفی که از بهشت و جهنم در قرآن آمده است دقیقا مصداق است یا تشبیه و توصیف است؟ یعنی آیا دقیقا عذاب های جهنم به همین شکل آتش و سوزاندن و شراب های آتشین و... هستند و نعمت...

) آیا توصیفی که از بهشت و جهنم در قرآن آمده است دقیقا مصداق است یا تشبیه و توصیف است؟ یعنی آیا دقیقا عذاب های جهنم به همین شکل آتش و سوزاندن و شراب های آتشین و... هستند و نعمت های بهشتی به صورت باغ و میوه های متنوع و شراب و حور و...؟ پذیرفتن اینکه اینها دقیقا مصادیق آنها باشند کمی برای حقیر دشوار است مخصوصا در مورد نعمت های بهشتی. آیا نمی توان گفت که اینها تشبیهات و توصیفاتی است که قرآن برای درک و هضم مردمان آن زمان و چه بسا این زمان آورده باشد؟
2)در پاسخ به برخی سوالات خواندم که ورود به آتش و جهنم برای مومنین نیست.پس دلیل اینکه در قرآن از زبان مومنان بیان شده است یا در ادعیه و مناجات داریم که مومنان نیز از عذاب آتش و دوزخ به خداوند پناه می برند چیست؟ به عنوان نمونه همین آیه : ربنا اتنا فیالدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار - که از زبان مومنان نقل شده است

با تشکر و آرزوی موفقیت برای تمام عزیزانی که در این سایت مفید و ارزنده فعالیت می کنند.پاسخ : با سلام و عرض تحیت.
دوست محترم!
بله، ما هم با شما موافقیم که قرآن در اوصاف بهشت و همچنین در ویژگی‌های جهنم، مطالبی فرموده كه برای همگان قابل ادراك است، و با بیان نمونه‌هایی كه در این جهان وجود دارد مطلب را نزدیك به ذهن کرده است؛ و گرنه نظام آخرت با نظام دنیایی تفاوت اساسی دارد و واژه‌ دنیایی توان تفسیر كنه آن را ندارد؛ آن سان كه جنین در رحم مادر توان درك واقعیت‌های خارج از رحم را ندارد.
تعبیر "مثل" در قرآن اشاره به همین مطلب است. قرآن می‌فرماید: "مَثَلُ الْجَنَّهِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ" ـ (رعد/35) ـ و "مثل الجنه التِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَیْرِ اسِنٍ..."(محمد/15)
بلكه در جای دیگری به صراحت می فرماید که هیچ كس بر نعمتهای بهشتی آگاه نیست: "فَلاتَعْلَمُ نَفْسٌ ما أخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما كانُوا یَعْمَلُونَ" یعنی هیچ كس نمی‌داند كه پاداش نیكوكاریش چه نعمت‌ها و لذتهای روشنی بخش دل و دیده است و در عالم غیب برای او چه ذخیره شده است.(سجده/17)
برای مطالع بیشتر به کتاب "معاد در قرآن"، تألیف آیت الله جوادی آملی، ج5، ص339 مراجعه کنید.
دوست گرامی سؤالات دیگرتان رابه صورت جداگانه برایمان ارسال کنید. در هر نامه یک سؤال.
با آرزوی توفیق.
موسسه ذکر ـ قم.
باستانی.

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/din-andishe/
  ایستگاه سلامت نیک صالحی
سرگرمی
جدیدترین خبرهای امروز
تازه های نیک صالحی در یک نگاه
عکس های دیدنی
جدیدترین خبرهای امروز
بخش دین و اندیشه
خروجی RSS برای بخش  دین و اندیشه مرتبط
Copyright (c) 2003-2014 Niksalehi.com All Rights Reserved. © کلیه حقوق متعلق به سایت نیک صالحی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .