امروز سه شنبه ، 31-4-93 کارت شارژ شارژ مستقیم همراه اول RSS تماس با ما تبلیغات در سایت آگهی رایگان تالارگفتمان صفحه اصلی
زناشویی همسرداری سبک زندگی روانشناسی دین و احکام استخاره پزشکی و سلامت تغذیه و سلامت خانمها آقایان کودکانه خانه داری زیبایی و آرایش آموزش آشپزی داستانهای کوتاه مطالب اختصاصی
اخبار ایران و جهان اخبار ورزشی اخبار حوادث اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار فرهنگی فرهنگ و هنر سینما سرگرمی انواع فال طالع بینی گوناگون تصویری جالب اس ام اس خنده دار
بخش دین و اندیشه
پر بیننده ها
آخرین خبرها پربیننده های اخبار

وبگردی

درقرآن در مورد شفاعت در قیامت آیه ای وجود دارد

سوال : آیا در قرآن در مورد شفاعت در قیامت آیه ای وجود دارد. و ایا این درست است که حضرت حق تعالی (طبق قرآن) شفاعت هیچ کسی را قبول نمی کند.با تشکر پاسخ : با سلام دوست عزیز اگر...

سوال : آیا در قرآن در مورد شفاعت در قیامت آیه ای وجود دارد. و ایا این درست است که حضرت حق تعالی (طبق قرآن) شفاعت هیچ کسی را قبول نمی کند.با تشکر پاسخ : با سلام دوست عزیز
اگر بخواهیم به نتیجه‏اى درست در مورد شفاعت از دیدگاه قرآن كریم برسیم، باید مجموع آیات مربوط به آن را بررسى كنیم. استناد به بعضى آیات و نادیده گرفتن برخى دیگر، منجر به فهم نادرست و برداشت غیرقابل اعتماد است.
به عنوان مثال آیا درست است با استناد به آیه «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها» نقش ملك الموت (عزرائیل) را در قبض ارواح منكر شویم و آیه «قُلْ یَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِى وُكِّلَ بِكُمْ» را فراموش كنیم؟
مجموع آیات قرآن در زمینه شفاعت- به معناى واسطه شدن در رسیدن فیض الهى به مخلوقات- سه دسته است.
آیات شفاعت:
دسته اوّل: آیاتى كه شفاعت را فقط از آن خدا دانسته است: «قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِیعاً» «بگو تمام شفاعت یكسره براى‏
خدا است».
دسته دوّم: آیاتى كه به كلى شفاعت را نفى مى‏كند: «یَوْمٌ لا بَیْعٌ فِیهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ».
دسته سوّم: آیاتى كه شفاعت غیر خدا را، مشروط به اذن خدا مى‏داند: «یَوْمَئِذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِىَ لَهُ قَوْلًا» «در آن روز شفاعت كسى سود نمى‏بخشد، مگر آن كس كه خداى رحمان به او اذن ذهد و سخن او را بپسندد».
شفاعت و توحید افعالى اگر مجموع این آیات با هم در نظر گرفته شود، مفاد آن اثبات شفاعت و تبیین آن، بر اساس «توحید افعالى» است.
بنابر توحید افعالى، جهان هستى- با نظام علّت و معلولى‏اش- اثر و فعل خداوند و قائم به اراده و قدرت او است. همچنان كه اصل وجود و هستى علّت‏ها و اسباب از خدا است هرگونه سبب بودن و تأثیرگذارى‏شان نیز از او است. در حقیقت، علت‏هاى مادى و معنوى، واسطه‏هاى فیض الهى‏اند و فاعلیت آنها، در طول فاعلیت خداوند است. بر این اساس قبض روح، كار ملك الموت است اما در عین حال او واسطه است و بدون اراده و قدرت الهى كارى انجام نمى‏دهد و كار او به «اللَّه» نسبت داده مى‏شود.
آیات مربوط به شفاعت نیز، بیانگر سه نتیجه به دست آمده از توحید افعالى است:
دسته اوّل، بیانگر این است كه شفاعت یكسره و به تمامى متعلق به خدا است چون شفاعت‏كننده‏اى بدون اراده و مشیت خداوند، قدرت بر هیچ تأثیرى ندارد.
دسته دوم- به قرینه آیات دسته اول و سوم- نفى شفاعت به غیر اذن خداوند و به صورت استقلالى است. مفاد آیات، این است كه اسباب و وسایط با قطع نظر از اراده و مشیت الهى، هیچ گونه تأثیرى ندارند.
دسته سوم، اثبات‏كننده شفاعت براى غیر خدا و تأثیر گذارى آنان به اذن و اراده و مشیت خداوند است.
مؤید باشید.
مؤسسه فرهنگی احیاء ثقلین – تهران.

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/din-andishe/
  ایستگاه سلامت نیک صالحی
سرگرمی
جدیدترین خبرهای امروز
تازه های نیک صالحی در یک نگاه
عکس های دیدنی
جدیدترین خبرهای امروز
بخش دین و اندیشه
خروجی RSS برای بخش  دین و اندیشه مرتبط
Copyright (c) 2003-2014 Niksalehi.com All Rights Reserved. © کلیه حقوق متعلق به سایت نیک صالحی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .
9595