چرا خداوند در قرآن واژه تدبّر را فقط در مورد قرآن به کار برده است؟

چرا خداوند در قرآن واژه تدبّر را فقط در مورد قرآن به کار برده است؟

جهت این مسئله شاید تفاوتی باشد که در معنای این دو کلمه (فکر و تدبر) وجود دارد. تدبّر را اندیشه کردن در عواقب و دنبال کار معنی نموده‌اند.[۳] تدبّر گرفتن شیء بعد از شیء دیگر است و در مورد قرآن منظور این است که در آیات قرآن یکی پس از دیگری تأمل کنید، هر قصه، […]

جهت این مسئله شاید تفاوتی باشد که در معنای این دو کلمه (فکر و تدبر) وجود دارد.

تدبّر را اندیشه کردن در عواقب و دنبال کار معنی نموده‌اند.[۳] تدبّر گرفتن شیء بعد از شیء دیگر
است و در مورد قرآن منظور این است که در آیات قرآن یکی پس از دیگری تأمل کنید، هر قصه،
حکم و حکمتی که نازل شده است را یکی از پس از دیگری تأمل نمایید، محکم را در کنار متشابه
و آیات سال اول را در کنار آیات سال بعدی قرار دهید، می‌بینید با اینکه قرآن در مدت ۲۳ سال
نازل شده، ولی در آن اختلاف و تناقضی دیده نمی‌شود.[۴]

ازسوی دیگر مراد از تدبّر دنبال کردن و ژرفای چیزی
را درک کردن است، از آنجا که قرآن دارای بطون (هفت بطن…
) می‌باشد، معنای تدبّر رسیدن به ژرفای قرآن است و این ژرفا در طبیعت و امور دیگر وجود ندارد.
افزون بر این فکر را به این صورت معنی نموده‌اند:«حرکت و مرور بر معلومات موجود برای رسیدن به مجهولات»[۵] و
راغب نکته دیگری اضافه نموده و آن این که، فکر و تفکّر در جایی به کار می‌رود که بتوان از
آن صورت ذهنی و قلبی پیدا کرد.[۶]

با توجّه به این معنی می‌توان گفت: آن گاه که انسان درباره طبیعت
و امثال آن می‌خواهد مطالعه کند، اطّلاعات قبلی دارد، باید از آن معلومات، مجهولات طبیعت را بفهمد و همین طور
می تواند تصویری اجمالی از طبیعت داشته باشد، امّا در باره قرآن تدبّر شود، یعنی آیه به آیه خود قرآن
ملاحظه شود با پیش‌ فرض‌های قبلی و معلومات پیش‌ساخته ذهنی نباید به سراغ قرآن رفت، از این گذشته تصویر ذهنی
کامل از قرآن برای همه کس میسّر نیست، لذا کلمه تدبّر به کار رفته است نه تفکّر.

همچنین بخوانید :  عمل بزرگی که پاداش آن در قرآن بیان نشده است

و آنجا که در مورد انزال گفته تفکر کنید شاید سرش همین باشد که انسان در مخلوقات الهی از قبل
چیزهایی می داند و خداوند با نزول قرآن و یادآوری این که همه این موجودات آفریننده دارد ، مردم را
به فکر وامی دارد.

پی نوشت ها:[۱].
نساء/ ۸۲، محمّد/ ۲۶، مؤمنون/ ۶۸، ص/ ۲۹٫[۲] .
نحل/ ۴۴٫[۳] .
راغب اصفهانی، المفردات، تهران، دفتر نشر الکتاب، چاپ دوم، ۱۴۰۴، ص ۱۶۵٫
و ر.
ک: خلیل، العین، ‌قم، مؤسسه النشر الاسلامی، چاپ اول، ۱۴۱۴ ص۲۵۳٫[۴] .
طباطبایی، سید محمّد حسین، المیزان فی تفسیر المیزان، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، چاپ پنجم، ۱۴۰۳، ج ۵، ص ۱۹٫[۵] .
المیزان، همان، ج۲، ص ۲۴۸، و مفردات راغب، همان، ص ۳۸۴٫[۶] .
مفردات راغب ، ص ۳۸۴٫

تبیان

آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
حاشیه های بازیگر زن سینمای ایران فیلم
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
سامسونگکفش پاشنه مخفیدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز

سوره مریم جهت بخت گشایی دختران
سوره مریم جهت بخت گشایی دختران
امام مهدی (عج) در حق ما چه دعایی می کند؟
امام مهدی (عج) در حق ما چه دعایی می کند؟
شما در دعاهایتان از‌ خدا چه می خواهید؟
شما در دعاهایتان از‌ خدا چه می خواهید؟
دعای روز سی ام ماه رمضان +شرح دعا
دعای روز سی ام ماه رمضان +شرح دعا
دعای روز بیست و نهم ماه رمضان +شرح دعا
دعای روز بیست و نهم ماه رمضان +شرح دعا
دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان +شرح دعا
دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان +شرح دعا
دهه آخر ماه رمضان زمان اجابت دعا
دهه آخر ماه رمضان زمان اجابت دعا
حکم محتلم شدن در ماه رمضان چیست؟
حکم محتلم شدن در ماه رمضان چیست؟
سامسونگکفش پاشنه مخفیدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز