می خواهید بدانید که چرا غمگین هستید؟

می خواهید بدانید که چرا غمگین هستید؟

چند روز پیش یکی از دوستان قدیم را دیدم…با یک شوق و انرژیه زیادی به سویش رفتم …با صدایی که شادی و نشاط به همراه داشت سلام کردم ، ولی خوب ، اینکه او چه جوری جواب سلام من را داد بماند… خیلی عوض شده بود…نگاهش به دنیا تغییر کرده بود …در این چند دقیقه […]

چند روز پیش یکی از دوستان قدیم را دیدم…
با یک شوق و انرژیه زیادی به سویش رفتم …
با صدایی که شادی و نشاط به همراه داشت سلام کردم ، ولی خوب ، اینکه او چه جوری جواب
سلام من را داد بماند…

خیلی عوض شده بود…
نگاهش به دنیا تغییر کرده بود …
در این چند دقیقه ای که با هم گفتگو کردیم همش حرف از آخرت و مرگ و مردن و غم
و اندوه می زد …
می گفت: من دیگه اون دختر قدیم نیستم …
راهم عوض شده (منظورش این بود که معنوی تر و مؤمن تر شده ام) …

راست می گفت…
دوران تحصیل یک دختر با نشاط و شادی بود …
اهل شوخی و نشاط …
بگو بخند و شاد …
گاهی اوقات در اون فضا افراط هایی هم داشت اما در کل با اینی که الان دیدم خیلی فرق می
کرد

همین ها را به خودش هم گفتم…
گفتم احساس می کنم این بار هم راه تفریط را داری طی می کنی ….

بابا به خدا این دینی که من و تو برای خودمان ساخته ایم دین غم و اندوه و مشکلات نیست

آدم مؤمن و خوب بودن به این نیست که در زندگی غم و اندوه داشته باشد و شاد نباشد…
این تفکر با اصل و پایه های دین در تضاد است چنانچه در روایت رسول اکرم (صلی الله و علیه
وآله) می فرمایند: « مؤمن شوخ و شاداب است .
» (حرانی، تحف العقول، ص ۴۹)

معصوم علیه السلام در روایتی می فرمایند:مؤمنان زیرک و باهوش افرادی هستند که حتی
در صورت اندوهناک بودن نیز با گشاده رویی و چهره ای متبسم با دیگران برخورد کرده و از این راه
انرژی مثبت و شادی آفرین را به جامعه تزریق می‌کنند.(کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۲، ص ۲۲۶، ح ۱)

خلاصه خیلی با هم حرف زدیم و بین صحبت هایش هم فهمیدم که از طریق گروهی که خود را دیندار
می دانند اما در واقع دین را نشناخته اند و با رفتارهایشان تیشه به ریشه دین می زنند، با مسائل
دینی آگاه شده است و خداروشکر انگار این حرف هایی که گفتم چون منبعشان، منبع نور و لسان معصوم علیه
السلام بود جرقه هایی بر وجودش می زد که انشالله مسیر درست را پیدا کند …

با توجه به احادیث؛ عواملی وجود دارند که ساخته ی خود ما آدم ها هستند(عوامل خودساخته) که موجب غم و
اندوه در زندگی می شوند و به عبارتی آفت سرور و شادی می باشند.

در این جا به طور خلاصه برخی از این عوامل را خدمتتان عرض می کنم:

عوامل اخلاقى

صفات ناپسندى هستند که اگر
انسان، متّصف به آن صفات باشد، نمی تواند شاد زندگى کند؛ مانند: ۱-۱٫
بداخلاقى
: لقمان به فرزندش فرمود: « هر کس بدخلقى کند، اندوهش فراوان می شود » (ابن أبی الحدید، عبد
الحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغه، ج ۲۰، ص ۳۲۶)

امام على (علیه السلام) در پاسخ به این سؤال
که: « چه کسى در زندگى بیش از دیگران پیوسته غمناک است؟» فرمود: «کسى که از همه بداخلاق تر است
» (شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص ۱۰۷)

۱-۲٫
حسادت:
امام على (علیه السلام): « حسود، شادمان دیده نمی شود » (لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، ص
۵۳۲) «حسود، غمناک است» (لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، ص ۱۹)

۱-۳٫
کینه ورزى:
امام على (علیه السلام): « کینه توز، جانش در عذاب است و گرفتارى و اندوهش چند برابر ».
(لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، ص۵۹)

دنیای فانی که مطمئناً با مرگ پایان می یابد، جایی برای شادی
مطلق نیست، اما با این وجود، افراد نیکوکار و با ایمان می توانند با رعایت اموری – بدون آن که
از خدا و معاد غافل شوند – در دنیا نیز شادمانه زندگی کنند؛ زیرا بسیاری از عوامل غم و اندوه
در آنان وجود نداشته و با امید به شادی بی پایان آخرت، در مقابل عوامل دیگر مخلّ شادی نیز مقاومت
می کند

۱-۴٫
جَزَع و بی تابى:
امام على (علیه السلام): «از بی تابى بپرهیز که رشته امید را پاره می کند و
کار را سست می گرداند و اندوه را در پى می آورد.
بِدان که نجات در دو چیز است: مشکلى را که چاره دارد باید چاره اندیشى کرد و مشکلى را که
چاره ندارد باید شکیبایى ورزید» (کوفی، محمد بن محمد اشعث، الجعفریات (الأشعثیات)، ص ۲۳۴)

۱-۵٫
شتاب زدگى
: امام على (علیه السلام): «شتاب کردن پیش از دست یابى به موقعیت، اندوه بار است».
(تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، ص ۷۱) «از شتاب زدگى بپرهیز که سرلوحه زیانکارى
و پشیمانى است» (تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، ص ۱۵۹)

۱-۶٫
دلبستگى به دنیا:
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اشتیاق به دنیا، غصّه و اندوه را فراوان
می کند و بی رغبتى به دنیا، دل و تن را آسوده می سازد» (شیخ صدوق، محمد بن على ،
الخصال، ج ۱، ص ۷۳)امام صادق (علیه السلام) فرمودند: وقتى این آیه نازل شد: «اگر بعضى از مردان و زنانشان
را از چیزى برخوردار ساخته ایم، تو به آن چشم مدوز و اندوهگین آنان مباش و در برابر مؤمنان، فروتنى
کن» (حجر، ۸۸) پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «کسى که به دلدارى دادن خدا آرام نگیرد، جانش
بر دنیا حسرت ها می خورَد و هر کس چشمش به دارایی هاى دیگران باشد، اندوهش بسیار می شود و
ناراحتی اش بهبود نمی یابد».
(قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ۱، ص ۳۸۱)

برخی راه های درمان غم ها و نگرانی ها

هرگاه حادثه ای رسول اکرم صلی الله علیه و آله
را ناراحت و محزون می ساخت آن جناب به وسیله روزه گرفتن و اقامه نماز از خداوند یاری و کمک
می گرفت

همان طور که گفتیم بیشتر غم ها زاییده نوع بینش، و تربیت ها است، یکی از اساسی ترین ره آوردهای اسلام در زدودن غم ها این است که بینشها را دگرگون می سازد.

بینش اسلام غم زداست و شادی آفرین، آموزه های دینی بینش انسان را چنان می سازد تا دنیا
را ناپایدار و کوچک بداند و برای از دست رفته ها اندوهناک نشود.
و بداند اندوه برای از دست رفته ها نه تنها سودی ندارد بلکه حال و آینده را نیز نابود می
سازد.حضرت علی علیه السلام فرمود: «لاتشعر قَلبَک الهَمَّ عَلی مافاتَ فَیَشغَلکَ عَّما هوآتٍ.» «اندوه بر گذشته را آویز دل خویش
مساز که غم بر آنچه رفته است تو را از توجه به آنچه می آید باز دارد» (غررالحکم ، ج۶،
ص ۳۴۵ و ج ۳، ص ۱۷۶)

۱- نماز و درمان نگرانی

در نظر اسلام و روان شناسان جهان، تنها قدرتی که می تواند افراد
بشر را از نگرانی و اضطراب محافظت کند و آرامش آنها را برقرار سازد قدرت نماز و عبادت خداوند است.
افرادی که در ساعات مختلف به دعا و نماز خواندن می پردازند روحی مطمئن و سالم دارند و هرگز دچار
نگرانی و اندوه نخواهند شد.

امام صادق علیه السلام به یکی از یارانش به نام مسمع فرمود: چه عاملی مانع می شود یکی از شما
را در وقتی که غم و اندوه دنیوی بر او وارد شد وضو بگیرد و داخل مسجد شود و دو
رکعت نماز بجای آورد و خداوند بزرگ را بخواند.
مگر نشنیده اند که پروردگار می فرماید به وسیله صبر و نماز از خدا یاری بخواهید.
(سفینه البحار، ج ۲، ص ۴۷)

هرگاه حادثه ای رسول اکرم صلی الله علیه و آله را ناراحت و محزون
می ساخت آن جناب به وسیله روزه گرفتن و اقامه نماز از خداوند یاری و کمک می گرفت.
(مجموع ورام، ج ۱، ص ۳۰۳)

۲- توجه به ارزش پاداش تحمل

از مسائلی که می تواند در برابر مصایب و ناکامیها میزان تحمل و صبر
انسان را بالا ببرد، توجه به ارزش و ثواب صبر است.
امام کاظم علیه السلام فرمود: «اَلمصیبَه لِلصابِر واحِدَهٌ وَ لِلجازِعِ اِثنان» (میزان الحکمه ده جلدی، ۲، ص ۲۹) مصیبت صابر
یکی است و مصیبت کسی که جزع و بی تابی می کند، دوتاست.» و شاید علت دو تا بودن مصیبت؛
یکی مصیبت وارد او و دیگری مصیبت نابود شدن اجر اوست به جهت جزع و بی تابی وی، چنان که
در بعضی از روایات آمده است: «فَاِنَّ الم صابَ مَن حَرمَ الثَّواب» »مصیبت زد واقعی کسی است که از ثواب
بی بهره بماند.»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در نامه ای که برای تسلیت و تعزیت معاذ در
مرگ فرزندش نوشته، فرمودند: «فرزند موهبت الهی است که به صورت امانت در اختیار تو قرار داده شده، اگر در
گرفتن امانت صبور باشی، اجر کثیر، رحمت و هدایت الهی از آن تو خواهد بود.
مبادا مصیبت خود را با بی تابی بیشتر نمایی؛ چرا که در این صورت، علاوه بر مصیبت وارده، اجر خود
را نیز از دست می دهی.
(منتهی الآمال، ج ۲، ص ۳۷۵).

تبیان

آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
حاشیه های بازیگر زن سینمای ایران فیلم
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
سامسونگکفش پاشنه مخفیدکتر تاجبخش
دکتر بتول طاهریمهر پرواز
توسل به امام جواد (ع) جهت ادای قرض و گشایش کار جوانان
توسل به امام جواد (ع) جهت ادای قرض و گشایش کار جوانان
۳ختم مجرب صلوات جهت گشایش در گرفتاری
۳ختم مجرب صلوات جهت گشایش در گرفتاری
دعاهایی مخصوص مشکلات نوزادان و کودکان
دعاهایی مخصوص مشکلات نوزادان و کودکان
دعای بسیار مجرب که حاجتتان را بحق پنج تن برآورده می کند
دعای بسیار مجرب که حاجتتان را بحق پنج تن برآورده می کند
دعایی بسیار مجرب که امام حسین در بحبوحه جنگ به فرزندش زین العابدین آموخت
دعایی بسیار مجرب که امام حسین در بحبوحه جنگ به فرزندش زین العابدین آموخت
دعا جهت خواب دیدن اموات
دعا جهت خواب دیدن اموات
دعاهایی بسیار مجرب برای زمان بارداری
دعاهایی بسیار مجرب برای زمان بارداری
نحوه توسل به حضرت زینب سلام الله جهت رفع مشکلات
نحوه توسل به حضرت زینب سلام الله جهت رفع مشکلات
سامسونگکفش پاشنه مخفیدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پرواز