عاملی که ما را از مرگ می ترساند

عاملی که ما را از مرگ می ترساند

مرگ مفهوم زندگی و مرگ به هم وابسته اند و هر جایی که زندگی وجود دارد مرگ، نه در کنار و بیرون آن، بلکه در درون آن در انتظار دمی است تا بتواند چیرگی خویش را بنمایاند و خود را نشان دهد. همان اندازه که مفهوم زندگی برای انسان روشن و آشکار است، به همان […]

مرگ

مفهوم زندگی و مرگ به هم وابسته اند و هر جایی که زندگی وجود دارد مرگ، نه در کنار و
بیرون آن، بلکه در درون آن در انتظار دمی است تا بتواند چیرگی خویش را بنمایاند و خود را نشان
دهد.

همان اندازه که مفهوم زندگی برای انسان روشن و آشکار است، به همان میزان مرگ در تاریکی و ابهام قرار
دارد.
به همان اندازه که زندگی، ظاهر و هویداست، مرگ در باطن و نهان است.
این گونه است که نام مرگ و مفهوم و معنای آن، مردمان را به هراس می اندازد و دلهره را
در جانشان فرو می افکند.

بی گمان شناخت مسئله ای به این مهمی برای همگان از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار است.
دسترسی به منابع شناختی نسبت به آن بسیار سخت و دشوار است؛ زیرا کسی که با مرگ دست و پنجه
انداخته و مرگ بر او چیره شده، هرگز این فرصت را نیافته است تا بازگردد و تجربه خویش را بازگویه
نماید و از رخدادها و اموری که بر وی گذشته خبری دهد.

در روایتی از امام رضا (علیه السلام) از سه روز به عنوان سخت ترین ایام انسان یاد شده است: روز تولد، روز مرگ، روز رستاخیز

این مسئله عدم بازگشت، خود ترس و دلهره ای دیگر در میان زندگان انداخته است تا مفهوم مرگ بیش از
پیش خود را هراسناک تر بنمایاند.
باور به اینکه این بازگشت نشدنی، پایان هر چیزی باشد و نیستی و نابودی را به همراه داشته باشد، موجب
می شود تا مرگ، گاه به مفهوم پایان زندگی و آغاز بی بازگشت نیستی باشد.

سکر حالتی است که بین انسان و عقل او عارض می شود و اغلب در مورد شراب به کار می
رود، اما معنای اصلی آن زوال عقل به سبب استعمال اموری است که موجب آن می شود.
قرآن از سکره الموت سخن گفته است: «وَجَاءتْ سَکْرَهُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِکَ مَا کُنتَ مِنْهُ تَحِیدُ» (۱) که مراد
از آن حالتی شبیه مستی است که برای انسان در هنگام مرگ حاصل می شود.

پیدایش چنین حالتی ناشی از طبیعت مرگ است که گام نهادن در جهانی جدید و ناشناخته و تولدی دوباره
است.
هم چنان که نوزاد در هنگام تولد با دشواریی هایی مواجه است، انسان نیز در لحظه جان کندن با شداید
و مشکلاتی روبروست.
در روایتی از امام رضا (علیه السلام) از سه روز به عنوان سخت ترین ایام انسان یاد شده است: روز
تولد، روز مرگ، روز رستاخیز.(۲)

امیرمؤمنان علی (علیه السلام) از این مرحله سخت و جانکاه چنین خبر مى دهد: «آنچه
برایشان فرود مى آید، وصف ناپذیر است.
بر آنان «مستى مرگ» و حسرت از دست دادن دنیا و لذّات آن، یا حسرت از دست دادن توبه و
پشیمانى و جبران گناهان جمع مى شود، اعضایشان به سستى مى گراید و رنگشان تغییر مى کند؛ آن گاه مرگ،
در آنان بیش تر نفوذ مى کند و بدین سبب، قدرت سخن را از ایشان مى گیرد؛ او در میان
خانواده اش با چشمش مى بیند و با گوشش مى شنود و در حالى که عقل و خردش سالم و
باقى مانده است مى اندیشد که در چه چیزى عمرش را هدر داد و در چه چیزى روزگارش را تباه
ساخت».(۳)

ار آنجا که سکرات مرگ ناشی از طبیعت جان کندن است و اولیاء الله نیز با آن مواجه اند
هر چند آنان ترس و هراسی از مرگ ندارند و آن را به خوبی می شناسند آن را لقای پروردگار
و پرکشیدن به جوار قرب او می دانند.

همچنین بخوانید :  چرا به عهد خویش وفادار نیستید و گناه می‌کنید؟

در سخنی از امام علی (علیه السلام) آمده است: «به راستی که برای مرگ سختی هایی است که شدیدتر
از آن است که در وصف بگنجد یا با عقل اهل دنیا راست و درست درآید».

(۴) از این رو هر مرگی این دشواری ها را دارد و از این جهت فرقی میان کافر و مؤمن
نیست.
اما اولیاء الله با قطع نظر از این سکرات که موجب نوعی نگرانی و ترس است، هرگز از مرگ کراهت
ندارند و مرگ ناخوشایند آنان نیست.
تفاوت احوال انسان ها در لحظه مرگ

مرگ هر کس ای پسر همرنگ اوست                آینه صافی یقین همرنگ روست

مرگ برای مؤمن بزرگ ترین مژده، بسان باز کردن زنجیر از پا و
پوشیدن فاخرترین و خوش بوترین لباس ها، سوار شدن بهترین مرکب ها و سکنی گزیدن در مأنوس ترین خانه ها
و بسان بوئیدن بوی خوش و برای کافران و ظالمان بزرگ ترین هلاکت، پوشیدن کثیف ترین و خشن ترین لباس
ها و انتقال از خانه های مأنوس و سکنی گزیدن در وحشت آورترین منازل و در کنار بزرگ ترین عذاب
ها قرار گرفتن دانسته شده است

از نظر قرآن و روایات احوال مؤمنان و صالحان با کافران و فاسقان در
لحظه مرگ کاملا متفاوت است.
مرگ دسته نخست آسان و همراه با استقبال و خوشامد گویی فرشتگان است: «الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَهُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ
عَلَیْکُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّهَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»؛
«همان کسانى که فرشتگان جانشان را در حالى که پاکند مى ستانند [و به
آنان] مى گویند درود بر شما باد به [پاداش] آنچه انجام مى دادید به بهشت درآیید».(۵)

اما مرگ دسته دوم
دشوار و همراه با شکنجه و عذاب است:«وَلَوْ تَرَى إِذْ یَتَوَفَّى الَّذِینَ کَفَرُواْ الْمَلآئِکَهُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِیقِذَلِکَ
بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَأَنَّ اللّهَ لَیْسَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِیدِ»؛
«و اگر ببینى آنگاه که فرشتگان جان کافران را مى ستانند بر
چهره و پشت آنان مى زنند و [گویند] عذاب سوزان را بچشید این [کیفر] دستاوردهاى پیشین شماست و [گر نه]
خدا بر بندگان [خود] ستمکار نیست».(۶) بنابراین از نظر قرآن علاوه بر شدائد و سختی هایی که مرگ دارد و
مشترک بین همگان است، مرگ برای ظالمان و کافران از دشواری های خاصی برخوردار است.

در روایات مرگ برای مؤمن بزرگ ترین مژده، بسان باز کردن زنجیر از پا و پوشیدن فاخرترین و خوش بوترین
لباس ها، سوار شدن بهترین مرکب ها و سکنی گزیدن در مأنوس ترین خانه ها و بسان بوئیدن بوی خوش
و برای کافران و ظالمان بزرگ ترین هلاکت، پوشیدن کثیف ترین و خشن ترین لباس ها و انتقال از خانه
های مأنوس و سکنی گزیدن در وحشت آورترین منازل و در کنار بزرگ ترین عذاب ها قرار گرفتن دانسته شده
است.(۷)

به امید آنکه با افزودن اطلاعات خود در مورد مرگ و اندیشیدن پیرامون این موضوع و جمع کردن توشه
برای سرای دیگر، از ترس و هراس هایمان پیرامون مرگ کاسته شود.ان شاء الله…

پی نوشت ها:۱٫
ق: ۱۹٫۲٫
بحارالانوار، ج۶، ص ۱۵۸٫۳٫
نهج البلاغه، خطبه ۱۰۹٫۴٫
غررالحکم، ج۱، ص ۲۴۷٫۵٫
نحل: ۳۲ و نیز ر.ک: فجر: ۲۸ ٓ ۲۷٫۶٫
انفال: ۵۱-۵۰٫۷٫
بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۵۵ -۱۵۴٫

تبیان

حاشیه های بازیگر زن سینمای ایران فیلم
سکانس تکان‌دهنده سریال پایتخت ۵ + فیلم
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
سامسونگدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پروازعضویت در تلگرام
دکتر دین محمدیعضویت در تلگرامشارژعضویت در تلگرام
راه بخشش الهی و استجابت دعاها در ماه شعبان
راه بخشش الهی و استجابت دعاها در ماه شعبان
درباره فضائل ماه شعبان و اعمال مخصوص آن
درباره فضائل ماه شعبان و اعمال مخصوص آن
داشتن فرزند صالح با رعایت این اصول
داشتن فرزند صالح با رعایت این اصول
چند راهکار طلاییِ اسلام برای کنترل خشم
چند راهکار طلاییِ اسلام برای کنترل خشم
آثار جبران ناپذیر لقمه حرام بر زندگی
آثار جبران ناپذیر لقمه حرام بر زندگی
این فضیلت بزرگ در ماه رجب را از دست ندهید
این فضیلت بزرگ در ماه رجب را از دست ندهید
علت نامگذاری ۱۹ فروردین به روز شرف الشمس
علت نامگذاری ۱۹ فروردین به روز شرف الشمس
انجام صله رحم تا چه موقعی واجب است؟
انجام صله رحم تا چه موقعی واجب است؟
سامسونگدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پروازعضویت در تلگرامدکتر دین محمدیعضویت در تلگرامشارژعضویت در تلگرام