روزی که به هیچ کس ظلمی نمی شود!

روزی که به هیچ کس ظلمی نمی شود!

بهشت و جهنم در دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم و با آن درگیر هستیم، با بی عدالتی ها و ظلم هایی روبرو هستیم که ما را به ستوه می آورند…اما همه دل خوشیمان به این است که آخرتی وجود دارد که در آن جا به هیچ کس ظلمی نمی شود. خدای سبحان […]

بهشت و جهنم

در دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم و با آن درگیر هستیم، با بی عدالتی ها و ظلم
هایی روبرو هستیم که ما را به ستوه می آورند…
اما همه دل خوشیمان به این است که آخرتی وجود دارد که در آن جا به هیچ کس ظلمی نمی
شود.

خدای سبحان در آیه ۵۴ سوره مبارکه یس به نکته مهمی از نیازهای انسان اشاره می فرماید که در دنیا
کمتر کسی به آن عامل است.
می فرماید: امروز به هیچ کس ستم نمی شود (فَالْیَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا).

نه از پاداش کسى کاسته می شود و نه کیفر کسى افزون می گردد و حتى به قدر یک سر
سوزن کم و زیاد و بیدادگرى و ظلم و ستم وجود ندارد.

سپس به بیانى می پردازد که در حقیقت دلیل روشن و زنده اى براى عدم وجود ظلم در آن دادگاه
بزرگ است می فرماید: شما جز آنچه را عمل می کردید جزا داده نمی شوید (وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ
تَعْمَلُونَ).

ظاهر این تعبیر بدون آنکه چیزى در تقدیر گرفته شود این است که جزاى همه شما همان اعمال خودتان است، چه عدالتى از این بهتر و برتر؟!

در اینجا سخن از عدالت در پاداش و کیفر است و گرفتن جزاى استحقاقى، این منافات ندارد که خداوند براى
مؤمنان از فضل و رحمتش هزاران هزار بیفزاید که آن مساله تفضل است و این مساله استحقاق

در آیه ۷
سوره مبارکه زلزال می فرماید: فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ این یک مساله است.
هر کاری بکنی، ولو یک ذره در قیامت خواهید دید.

لَا یُغَادِرُ صَغِیرَهً وَلَا کَبِیرَهً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا(کهف،۴۹) هرچه که کرده اند حاضر می یابند.
می بینند.وَلَا یَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَدًا(کهف، ۴۹) خدای تو به هیچ کس ظلم نمی کند.
هرچه کرده است به او تحویل می دهد.؛ هیچ چیز از شمارش جا نمی ماند…

در آیه ۳۰ سوره مبارکه آل عمران می فرماید: یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُّحْضَرًا قیامت یک
روزی است که هرکسی هرچه از کار خیر کرده را حاضر می یابد.
در برابر خودش حاضر می یابد.
در ادامه می فرماید: وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ آنچه که بدی کرده را هم می یابد.
حاضر در برابر خودش می یابد.
تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَدًا بَعِیدًا دوست دارد و آرزو می کند که خدایا بین من و عمل بدی
که کرده ام هزار فرسخ فاصله باشد.

به عبارت دیگر: اعمالى که از نیک و بد در این عالم انجام می دهید در آنجا همراه شما خواهد
بود، همان اعمال تجسم می یابد، و در تمام مواقف محشر و بعد از پایان حساب، همدم و همنشین شماست
، آیا محصول اعمال کسى را به او تحویل دادن بر خلاف عدالت است؟ و آیا نفس اعمال را تجسم
بخشیدن و قرین او ساختن ظلم است؟

و از اینجا روشن می شود که اساسا ظلم در آن صحنه مفهوم ندارد و اگر در اینجا در میان انسانها گاهى عدالت است و گاهى ظلم، به خاطر آن است که توانائى این را ندارند که اعمال هر کس را به خود او تحویل دهند.

جمعى از مفسران چنین تصور کرده اند که جمله اخیر مخصوص بدکاران و
کفار است که به قدر اعمالشان کیفر مى بینند، و شامل مؤمنان نمی شود، چرا که خداوند بیش از اعمالشان
به آنها پاداش می دهد.
ولى با توجه به یک نکته این اشتباه برطرف می گردد و آن اینکه: در اینجا سخن از عدالت
در پاداش و کیفر است و گرفتن جزاى استحقاقى، این منافات ندارد که خداوند براى مؤمنان از فضل و رحمتش
هزاران هزار بیفزاید که آن مساله تفضل است و این مساله استحقاق .

همچنین بخوانید :  عاشق خدا باشیم یا از خدا بترسیم؟
تغییر نعمت و نقمت؛ تفضّل و استحقاق

اگر خداوند بخواهد چیزی را حفظ کند، ماموران الهی، همه اطراف آن شی ء را احاطه کرده اند.
آنگاه می فرماید: اگر خداوند نعمتی را به قومی عطا کند، هرگز آن نعمت را تغییر نمی دهد؛ مگر این
که آن قوم، مسیر اخلاق خود را دگرگون کنند

نعمت بر اساس استحقاق نیست؛ بلکه از روی تفضل و لطف
است؛ ولی یقینا کیفر بر اثر استحقاق است؛ ممکن نیست ذات اقدس خداوند بی گناهی را کیفر کند؛ ولی ممکن
است خداوند، تفضلا کسی را متنعم سازد.
به عبارت دیگر، تغییر نعمت ، سبب طلب می کند؛ ولی تغییر نقمت، سبب نمی خواهد؛ سببش همان لطف و
رحمت الهی است چون ممکن نیست کاری بدون سبب رخ بدهد.

گاهی سبب، لطف خداست و گاهی هم استحقاق قابل، زمینه قبول را فراهم می کند.
آیه مزبور می فرماید: خداوند نعمتی را که داد هرگز نمی گیرد یا کم نمی کند؛ اما اگر مردم، اخلاقشان
را عوض کنند؛ مثلا، اگر شاکرند، کفران نعمت کنند و اگر متواضع، سخی و مطعم هستند، متکبر، مستکبر و بخیل
شوند و ترک اطعام کنند، در این صورت ذات اقدس اله هم مسیر نعمت خود را برمی گرداند.
و خداوند هم شنواست و هم آگاه است.
می داند چه فرد یا جامعه ای، اخلاق و اوصاف نفسانی خود را دگرگون کرده و چه فرد یا جامعه
ای اخلاق و اوصاف نفسانی خود را دگرگون نکرده اند و این به عنوان سنتی الهی ذکر شده، یعنی سنت
ذات اقدس اله بر این است که نعمتی را که به فرد یا گروهی داده از آنها نمی گیرد؛ مگر
این که آنان در اوصاف نفسانی خود تغییری ایجاد کنند.

در سوره «رعد» همین مطلب به زبان دیگری بیان شده است: « لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ
مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ
لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ » (سوره رعد، آیه ۱۱).

اگر خداوند بخواهد چیزی را حفظ کند، ماموران الهی، همه اطراف آن شی ء را احاطه کرده اند.
آنگاه می فرماید: اگر خداوند نعمتی را به قومی عطا کند، هرگز آن نعمت را تغییر نمی دهد؛ مگر این
که آن قوم، مسیر اخلاق خود را دگرگون کنند.
به این ترتیب قرآن برای قوم، ملت و جامعه جایگاه ویژه ای قرار داده است.
ممکن است فردی که در جامعه زندگی می کند، اخلاقش را عوض کند؛ ولی مادامی که جامعه صالح است، ذات
اقدس خداوند، نعمت را از آن جامعه نمی گیرد و این هم لطف مجدد الهی است.

تبیان

حاشیه های بازیگر زن سینمای ایران فیلم
سکانس تکان‌دهنده سریال پایتخت ۵ + فیلم
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
سامسونگدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پروازعضویت در تلگرام
دکتر دین محمدیعضویت در تلگرامشارژعضویت در تلگرام
حضرت یوسف بعد از رسیدن به حکومت چه دعایی کرد؟
حضرت یوسف بعد از رسیدن به حکومت چه دعایی کرد؟
در این ۵ شب هیچ دعایی رد نمی شود!
در این ۵ شب هیچ دعایی رد نمی شود!
راه بخشش الهی و استجابت دعاها در ماه شعبان
راه بخشش الهی و استجابت دعاها در ماه شعبان
درباره فضائل ماه شعبان و اعمال مخصوص آن
درباره فضائل ماه شعبان و اعمال مخصوص آن
داشتن فرزند صالح با رعایت این اصول
داشتن فرزند صالح با رعایت این اصول
چند راهکار طلاییِ اسلام برای کنترل خشم
چند راهکار طلاییِ اسلام برای کنترل خشم
آثار جبران ناپذیر لقمه حرام بر زندگی
آثار جبران ناپذیر لقمه حرام بر زندگی
این فضیلت بزرگ در ماه رجب را از دست ندهید
این فضیلت بزرگ در ماه رجب را از دست ندهید
سامسونگدکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پروازعضویت در تلگرامدکتر دین محمدیعضویت در تلگرامشارژعضویت در تلگرام