تبلیغات تو خالی دشمن ترس ندارد!

تبلیغات تو خالی دشمن ترس ندارد!

الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ (آل عمران ـ ۱۷۲) آنان که دعوت خدا و رسول را (براى شرکتِ دوباره در جهاد علیه کفّار) پذیرفتند، با آنکه جراحاتى به آنان رسیده بود، براى نیکوکاران و پرهیزکارانِ آنها، پاداش بزرگى است. یک پیام از آیه: […]

الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ (آل عمران ـ
۱۷۲) آنان که دعوت خدا و رسول را (براى شرکتِ دوباره در جهاد علیه کفّار) پذیرفتند، با آنکه جراحاتى به
آنان رسیده بود، براى نیکوکاران و پرهیزکارانِ آنها، پاداش بزرگى است.

یک پیام از آیه:

مومنان واقعى، در سخت ‏ترین شرایط نیز دست از یارى اسلام بر نمى ‏دارند.
«اسْتَجابُوا»، «مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ»

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا
اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ (آل عمران ـ ۱۷۳)همان کسانى که [برخى از] مردم به ایشان گفتند: «مردمان براى [جنگ با] شما
گرد آمده‏اند پس، از آن بترسید.» و [لى این سخن‏] بر ایمانشان افزود و گفتند: «خدا ما را بس است
و نیکو حمایتگرى است.»

یک پیام از آیه:

در برابر تبلیغاتِ تو خالیه دشمن نهراسید.
«فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِیماناً»

فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَهٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَانَ اللّهِ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ (آل عمران
ـ ۱۷۴) پس با نعمت و بخششى از جانب خدا، [از میدان نبرد] بازگشتند، در حالى که هیچ آسیبى به
آنان نرسیده بود، و هم چنان خشنودى خدا را پیروى کردند، و خداوند داراى بخششى عظیم است
.

یک پیام از آیه:

حرکت در مسیر انجام وظیفه، همراه با توکّل به خدا، سبب تبدیل مشکلات به آسانى
مى ‏شود.
«فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَهٍ ….
»

تفسیر اجمالی آیات:

غزوه حمراء الاسد

گفتیم در پایان جنگ احد، لشگر فاتح ابو سفیان، پس از پیروزى به سرعت راه
مکه را پیش گرفتند، هنگامى که به سرزمین “روحاء” رسیدند از کار خود سخت پشیمان شدند و تصمیم به مراجعت
به مدینه و نابود کردن باقیمانده مسلمانان گرفتند.

این خبر به پیامبر صلی الله علیه و آله رسید.
فوراً دستور داد که لشکر احد خود را براى شرکت در جنگ دیگرى آماده کنند، مخصوصاً فرمان داد که مجروحان
جنگ احد به صفوف لشگر بپیوندند.

یکى از یاران پیامبر صلی الله و علیه و آله می گوید:من از جمله مجروحان بودم ولى زخم هاى
برادرم از من سخت ‏تر و شدید تر بود، تصمیم گرفتیم هر طور که هست خود را به پیامبر صلی
الله و علیه وآله برسانیم، چون حال من از برادرم کمى بهتر بود هر کجا برادرم باز می ماند او
را به دوش می کشیدم و با زحمت، خود را به لشکر رسانیدیم و به این ترتیب پیامبر صلی الله
و علیه وآله و ارتش اسلام در محلى به نام “حمراء الاسد” که از آنجا به مدینه هشت میل فاصله
بود رسیدند و اردو زدند.

چه نعمت و فضلى از این بالاتر که بدون وارد شدن، در یک برخورد خطرناک با دشمن، دشمن از آنها
گریخت و سالم و بدون درد سر به مدینه مراجعت نمودند (فرق میان نعمت و فضل ممکن است از این
نظر باشد، که نعمت پاداشى است به اندازه استحقاق، و فضل اضافه بر استحقاق است)

این خبر به لشکر قریش
رسید و مخصوصاً از این مقاومت عجیب و شرکت مجروحان در میدان نبرد وحشت کردند و شاید فکر می کردند
ارتش تازه نفسى نیز از مدینه به آنها پیوسته است.در این موقع جریانى پیش آمد که روحیه آنها را ضعیف
‏تر ساخت و مقاومت آنها را درهم کوبید، و آن این که یکى از مشرکان به نام “معبد الخزاعى” از
مدینه به سوى مکه می رفت و مشاهده وضع پیامبر صلی الله علیه و آله و یارانش او را به
سختى تکان داد.

عواطف انسانى او تحریک شد و به پیامبر صلی الله و علیه وآله گفت: مشاهده وضع شما براى ما
بسیار ناگوار است، اگر استراحت می کردید براى ما بهتر بود.

این سخن را گفت و از آنجا گذشت و در سرزمین “روحاء” به لشکر ابوسفیان رسید، ابو سفیان از
او درباره پیامبر اسلام صلی الله و علیه و آله سوال کرد، او در جواب گفت: محمد صلی الله علیه
و آله را دیدم با لشکرى انبوه که تاکنون همانند آن را ندیده بودم، در تعقیب شما هستند و به
سرعت پیش مى ‏آیند!.ابوسفیان با نگرانى و اضطراب گفت: چه مى ‏گویى؟ ما آنها را کشتیم و مجروح ساختیم و
پراکنده نمودیم، معبد الخزاعى گفت: من نمى ‏دانم شما چه کردید؟ همین می دانم که لشکرى عظیم و انبوه، هم
اکنون در تعقیب شما است!.ابوسفیان و یاران او تصمیم قطعى گرفتند که به سرعت، عقب ‏نشینى کرده و به مکه
بازگردند و براى اینکه مسلمانان آنها را تعقیب نکنند، و آنها فرصت کافى براى عقب ‏نشینى داشته باشند از جمعى
از قبیله عبد القیس که از آنجا می گذشتند و قصد رفتن به مدینه براى خرید گندم داشتند خواهش کردند
که به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و مسلمانان این خبر را برسانند که ابوسفیان و بت ‏پرستان
قریش با لشکر انبوهى به سرعت به سوى مدینه می آیند تا بقیه یاران پیامبر صلی الله و علیه و
آله را از پاى در آورند.

هنگامى که این خبر، به پیامبر صلی الله علیه و آله و مسلمانان رسید، گفتند: حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ:
“خدا ما را کافى است و او بهترین مدافع ما است” اما هر چه انتظار کشیدند خبرى از لشکر دشمن
نشد، لذا پس از سه روز توقف، به مدینه بازگشتند.

آیات فوق، اشاره به این ماجرا می کند.
(نور الثقلین و مجمع البیان و تفسیر المنار و کتب دیگر)امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: تعجّب مى‏کنم از
کسى که مى ‏ترسد، چرا به گفته‏ى خداوند «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ» پناه نمى ‏برد.
(من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۹۲)

الَّذِینَ اسْتَجَابُواْ لِلّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ
وَاتَّقَواْ أَجْرٌ عَظِیمٌ” کسانى که [در نبرد احد] پس از آنکه زخم برداشته بودند، دعوت خدا و پیامبر [او] را
اجابت کردند، براى کسانى از آنان که نیکى و پرهیزگارى کردند پاداشى بزرگ است.”
(آل عمران، ۱۷۲)از اینکه در آیه
فوق پاداش عظیم را اختصاص به جمعى داده است، معلوم مى ‏شود که در میان آنها نیز افرادى یافت مى‏
شدند که خلوص کامل نداشتند، و نیز ممکن است تعبیر “منهم” (بعضى از ایشان) اشاره به این باشد که بعضى
از جنگجویان احد، به بهانه ‏اى از شرکت در این میدان، خوددارى کرده بودند.سپس قرآن یکى از نشانه ‏هاى زنده
پایمردى و استقامت آنها را به این صورت بیان می کند: الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ
فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ

همان کسانى که [برخى از] مردم به ایشان گفتند: «مردمان براى
[جنگ با] شما گرد آمده‏اند پس، از آن بترسید.» و [لى این سخن‏] بر ایمانشان افزود و گفتند: «خدا ما
را بس است و نیکو حمایتگرى است
.
»”

به دنبال این استقامت و ایمان و پایمردى آشکار، قرآن، نتیجه عمل آنها را بیان کرده و می فرماید:
فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَهٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ:” آنها از این میدان، با نعمت و فضل پروردگار برگشتند “.

چه نعمت و فضلى از این بالاتر که بدون وارد شدن، در یک برخورد خطرناک با دشمن، دشمن از آنها
گریخت و سالم و بدون درد سر به مدینه مراجعت نمودند (فرق میان نعمت و فضل ممکن است از این
نظر باشد، که نعمت پاداشى است به اندازه استحقاق، و فضل اضافه بر استحقاق است).

تأثیر سریع تربیت الهى‏

مقایسه روحیه مسلمانان در میدان
جنگ “بدر” با روحیه آنها در حادثه “حمراء الاسد” که شرح آن گذشت، اعجاب انسان را بر مى ‏انگیزد که
چگونه یک جمعیت شکست ‏خورده فاقد روحیه عالى و نفرات کافى با آن همه مجروحان در مدتى به این کوتاهى
که شاید به یک شبانه روز کامل نمى ‏رسید، چنین تغییر قیافه دادند و با عزمى راسخ و روحیه ‏اى
بسیار خوب، آماده تعقیب دشمن شدند تا آنجا که قرآن درباره آنها می فرماید: هنگامى که خبر اجتماع دشمن براى
حمله، به آنها رسید آنها نه تنها نهراسیدند، بلکه ایمانشان و به دنبال آن استقامتشان افزوده شد و این خاصیت
ایمان به هدف است که هر قدر انسان مشکلات و مصائب را بیشتر و نزدیک تر ببیند، پایمردى و استقامت
او بیشتر مى‏ شود و در حقیقت تمام نیرو هاى معنوى و مادى او براى مقابله با خطر، بسیج می
گردد.

این دگرگونى عجیب در این فاصله کوتاه، انسان را به سرعت و عمق تأثیر تربیتى آیات قرآن و بیانات
گیرا و موثر پیغمبر اسلام صلی الله و علیه وآله آشنا مى ‏سازد که این خود در سر حد یک
اعجاز است.

تبیان

دختر ایرانی که یک شبه قد بلند شد !
بد شدن حال ترانه علیدوستی در فرودگاه + فیلم
برچسب ها:
اخبار مرتبط :

فروشگاه آنلاین مد و لباس دُلیچیسامسونگآژانس کاتریناتاژآیسان پروزازقصر شیرین
دکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پروازعضویت در تلگرامدکتر دین محمدی
عضویت در تلگرامشارژعضویت در تلگرام
آیا واقعا قسمت و تقدیر دست خداست؟
آیا واقعا قسمت و تقدیر دست خداست؟
آیا اسلام با شادی‌ کردن مخالف است؟
آیا اسلام با شادی‌ کردن مخالف است؟
توصیه های قرآنی برای آداب غذا خوردن
توصیه های قرآنی برای آداب غذا خوردن
چرا کسانی که در آخرالزمان زندگی میکنند روزیشان تنگ است؟
چرا کسانی که در آخرالزمان زندگی میکنند روزیشان تنگ است؟
ضرورت های تربیت جنسی از دیدگاه اسلام
ضرورت های تربیت جنسی از دیدگاه اسلام
اگر دنبال روزی حلال هستید؛ بخوانید
اگر دنبال روزی حلال هستید؛ بخوانید
یک راه ساده برای کسب درجات بالای بهشت
یک راه ساده برای کسب درجات بالای بهشت
عواقب ناشکری در برابر بلاهای کوچک
عواقب ناشکری در برابر بلاهای کوچک
فروشگاه آنلاین مد و لباس دُلیچیسامسونگآژانس کاتریناتاژآیسان پروزازقصر شیریندکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پروازعضویت در تلگرامدکتر دین محمدیعضویت در تلگرامشارژعضویت در تلگرام
x