امروز یکشنبه ، 4-8-93 کارت شارژ شارژ مستقیم همراه اول RSS تماس با ما تبلیغات در سایت آگهی رایگان تالارگفتمان صفحه اصلی
زناشویی همسرداری سبک زندگی روانشناسی دین و احکام استخاره پزشکی و سلامت تغذیه و سلامت خانمها آقایان کودکانه خانه داری زیبایی و آرایش آموزش آشپزی داستانهای کوتاه مطالب اختصاصی
اخبار ایران و جهان اخبار ورزشی اخبار حوادث اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار فرهنگی فرهنگ و هنر سینما سرگرمی انواع فال طالع بینی گوناگون تصویری جالب اس ام اس خنده دار
بخش فرهنگی
پر بیننده ها
آخرین خبرها پربیننده های اخبار

وبگردی

احکام و مسائل عزاداری امام حسین علیه‌السلام

احکام و مسائل عزاداری امام حسین علیه‌السلام خبرگزاری فارس: در این یادداشت، مسائل و احکام عزاداری، گریاندن، شبیه‌خوانی، سیاه‌پوشی، آسیب‌رساندن به بدن و گریه بر مصائب امام حسین علیه‌السلام از جهت فقهی بیان می‌شود. خبرگزاری فارس: احکام و مسائل عزاداری...

احکام و مسائل عزاداری امام حسین علیه‌السلام

خبرگزاری فارس: در این یادداشت، مسائل و احکام عزاداری، گریاندن، شبیه‌خوانی، سیاه‌پوشی، آسیب‌رساندن به بدن و گریه بر مصائب امام حسین علیه‌السلام از جهت فقهی بیان می‌شود.
خبرگزاری فارس: احکام و مسائل عزاداری امام حسین علیه‌السلام

عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل پویایی و حیات شیعه در طول قرن‌های متمادی بوده است؛ و از آنجا که تمام افعال انسان در دایره فقه شیعه دارای حکم شرعی و ضوابط فقهی است، عزاداری سید الشهداء هم از این قاعده خارج نیست.
در این نوشتار برخی از احکام فقهی مجالس و اعمال سوگواری را بیان خواهیم کرد.

**فضیلت عزاداری برای سید مظلومان
گریستن و گریاندن دیگران در رثای امام حسین علیه‌السلام یکی از مستحبات مسلم در فقه شیعی است. ائمه اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز با برپایی مراسم عزا، همواره یاد و راه امام شهید را زنده نگه می‌داشتند.
همچنان که به شعرای حادثه کربلا توجه و اهتمام می‌کردند و آنان را به سرودن اشعار در بیان مصائب عترت پیامبر تشویق می‌فرمودند؛ نمونه‌های از این اهتمام را می‌توان در پاداش‌های آنان به شعرای عاشورایی مشاهده کرد. (نک: الکافی ج 8 ص 216)

**احکام عزاداری

*اشعار و مراثی
در مورد اشعار سروده شده در رثای حضرت حسین باید به چند نکته توجه داشت:
- مضمون اشعار نباید دروغ و ساختگی باشد. برای این منظور باید منابع استفاده شده برای جنبه‌های تاریخی و روایی عاشورا از منابع معتبر و اصیل مانند لهوف سید ابن طاووس و نفس المهموم و یا سایر کتب معروف باشد.
- در مورد مطالبی که با عنوان «زبان حال» ارائه می‌شود باید گفت که اگر این مطالب برای تحریک عواطف شنوده و گریاندن او باشد و از سوی دیگر دارای مطالب سخیف نباشد؛ همراه با تذکر این نکته که این مطلب زبان حال است و واقعیت ندارد، بی‌اشکال است.
- اشعار سروده شده یا ارائه شده در مراثی نباید باعث وهن اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد. برای مثال تمرکز بیش از حد بر زیبایی‌های ظاهری حضرات معصومین و یا حضرت عباس (علیهم‌السلام) به جای تمرکز بر فضائل معنوی و حماسی ایشان، کاری ناپسند است.

*استفاده از آلات موسیقی در عزاداری
بطورکلی استفاده از برخی آلات موسیقی که مخصوص مجالس لهو و لعب است چه در مجالس عادی و چه در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام حرام است و شاید حرمت آن در مجالس مرثیه و عزاداری اهل‌بیت بیشتر باشد.
استفاده از طبل و سنج بطوریکه از قدیم‌الایام مرسوم است و برای تحریک روحیه حماسی از آن‌ها استفاده می‌شود بی‌اشکال است.
ایجاد مزاحمت و شلوغی با طبل و سنج در برخی مکان‌ها مثلاً نزدیک بیمارستان‌ها جایز نیست؛ همین طور عزاداری تا دیروقت که باعث مزاحمت به خواب و آسایش دیگران باشد مناسب عزاداران حسینی علیه‌السلام نیست.
استفاده مداحان از سبک خوانندگی خوانندگان غربی و فاسد، هیچ گاه زیبنده انسان مؤمن و محب اباعبدالله و مراسم عزای آن حضرت نیست؛ علاوه بر این برخی بزرگان هم استفاده از این سبک‌ها را در عزای سیدالشهدا جایز نمی‌دانند.

*شبیه خوانی
شبیه خوانی یا همان اجرای نمایشی از واقعه کربلا در بسیاری از مناطق ایران معمول است. این مراسم به خودی خود جایز است اما باید نکاتی را در آن رعایت کرد:
به طور معمول در این نمایش‌ها شخصی باید نقش امام معصوم را اجرا کند؛ برای این منظور باید به گونه‌ای رفتار کنند که موجب وهن و سبکی برای آن نقش نباشد و از سوی دیگر برخی گفته‌اند که بهتر است آن شخص خود را امام معرفی نکند، بلکه سخنان حضرت را در صحنه‌های مختلف برای مردم بخواند.
موضوع دیگری که باید بدان توجه داشت این است که مردان نباید لباس زنانه بپوشند و زنان هم نباید لباس مخصوص مردان را به تن کنند؛ چون پوشیدن لباس مردانه بر زنان و زنانه بر مردان حرام است.

*سیاه پوشی
پوشیدن لباس سیاه در عزای ائمه اهل‌بیت علیهم‌السلام به خصوص حضرت امام حسین علیه‌السلام از مصادیق مسلم تعظیم شعائر و از مستحبات است.
همچنین سیاه‌پوش کردن محلات و کوبیدن میخ به دیوار خانه دیگران برای سیاه‌پوش کردن با اجازه صاحبان منازل بی اشکال است؛ اما اگر اجازه ندهند، نباید به اموال آنان ضرر وارد کرد.
سیاه‌پوش کردن مساجد هم اگر باعث خرابی دیوار مساجد نباشد اشکال ندارد.

*مکان عزاداری
عزاداری در حسینیه‌ها و مساجد اشکالی ندارد؛ اما در مورد مساجد باید دقت شود که مزاحمتی برای اقامه نماز نباشد، چون یکی از اصلی‌ترین اهداف احداث مساجد در اسلام، اقامه نماز در آنجاست و به فتوای فقهای عظام هر عملی مانع خواندن نماز در مساجد باشد، حرام است؛ بدین منظور خوب است هنگام برقراری مراسم عزاداری، محلی هم برای اقامه نماز در گوشه ای از مسجد در نظر گرفته شود.
سزاوار است که عاشقان اباعبدالله علیه‌السلام نماز اول وقت را در هر حال بر عزاداری مقدم بدارند.
ورود بانوان به مساجد در حال عادت ماهیانه و نفاس حرام است ولی در حال استحاضه اشکالی ندارد؛ اما رفتن به حسینیه‌ها در هر حال جایز است.
هرچند برقراری دسته‌جات عزا در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و روستا مطلوب است، اما باید ترتیبی اتخاذ شود که راه عبور اتومبیل‌ها به کلی بسته نشود.

*عزاداری مخصوص زنان
هر چند شرکت بانوان در مراسم عزاداری همراه مردان اشکالی ندارد، اما باید توجه کرد که اختلاط زنان و مردان نامحرم از لحاظ شرعی صحیح نیست اما بدون اختلاط مانعی از حضور آنان در مراسم عزا وجود ندارد.
رعایت حجاب اسلامی در همه حال و مخصوصاً در مراسم عزای سرور مظلومان از واجبات بزرگ و احترام به راه و مرام حضرت سیدالشهداست.
با وجود این مراسم‌های عادی گاهی مراسم مخصوص بانوان در برخی منازل تشکیل می‌شود. سزاوار است در این مراسم، صدای بانوان مداح و نوحه سرا در محله‌ها پخش شود بلکه فقط در محل حضور بانوان قابل شنیدن باشد.

*آسیب رساندن به بدن در مراسم عزا
-قمه زنی: در زمان ما قمه زنی از مصادیق وهن مذهب است و موجب می‌شود که دشمنان اسلام و تشیع با استفاده از این مراسم تهمت‌ها و امور ناروا را به مذهب اهل‌بیت علیهم‌السلام نسبت دهند. بنابراین قمه زنی حرام است و نه تنها ثوابی ندارد بلکه موجب معصیت هم می‌شود.
نذری هم که در مورد قمه زنی گفته شده باطل است و لازم نیست به آن عمل شود.
-سرخ شدن بدن و جاری شدن خون از آن
اگر در مراسم سینه زنی و زنجیر زنی بدن سرخ شود یا خون از بدن جاری شود، اشکالی ندارد بلکه گاهی مطلوب است، مگر آنکه شدت جراحت به حدی زیاد باشد که آسیب جدی و قابل توجه بر بدن وارد شود.
-برهنه شدن مردان در مراسم عزا
در برخی مناطق مرسوم است که مردان هنگام سینه زنی، پیراهن خود را از تن بیرون می‌کنند و به صورت نیمه برهنه اقدام به سینه زنی می‌کنند؛ هر چند این عمل به خودی خود حرام نیست، اما اگر منشأ مفسده باشد یا موجب سبکی و وهن مراسم عزاداری اهل‌بیت باشد مطلوب نیست و شاید جایز هم نباشد.
این گونه عزاداری در معرض دید بانوان، خوب نیست هر چند از لحاظ شرعی، اگر موجب مفسده و وهن نباشد اشکالی ندارد و این وظیفه بانوان است که به بدن مردان نامحرم نگاه نکنند.

*ریا در مراسم عزاداری
در بین مؤمنین مشهور است که ریا در عزاداری حضرت حسین (علیه السلام) اشکالی ندارد. شاید منشأ این سخن احادیثی باشد که می‌فرمایند اگر هم در مراسمی حال گریه برای امام حسین علیه‌السلام را ندارید، حالت انسان گریان را به خود بگیرید. (که البته مضمون این احادیث جایز دانستن ریا در عزاداری نیست بلکه همراهی دیگر عزاداران و نشان دادن بزرگی مصیبت وارد شده بر بشر است)
اما واقعیت آن است که ریا در هیچ کاری خوب نیست و در عبادات مبطل است. ریا در عزاداری هم شخص را از ثواب آن عمل محروم می‌کند، هرچند ریا در غیر عبادت حرام نیست.

*مسافرت غیر قانونی به کربلا
تخلف از قوانین دولت اسلامی و مسافرت به کشوری دیگر (حتی سفر به عراق برای زیارت امام حسین علیه‌السلام) بدون طی مراحل قانونی آن در نظر امام راحل و مقام معظم رهبری جایز نیست، و در برخی موارد باعث وارد آمدن ضررهای سنگین به فرد و دولت اسلامی است.

نویسنده: حجت‌الاسلام مرتضی کیوانی

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/farhang/
  ایستگاه سلامت نیک صالحی
سرگرمی
جدیدترین خبرهای امروز
تازه های نیک صالحی در یک نگاه
عکس های دیدنی
جدیدترین خبرهای امروز
بخش فرهنگی
خروجی RSS برای بخش  فرهنگی مرتبط
Copyright (c) 2003-2014 Niksalehi.com All Rights Reserved. © کلیه حقوق متعلق به سایت نیک صالحی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .