«نام‌گذاری شعر؛ اختیار یا دستور؟»

«نام‌گذاری شعر؛ اختیار یا دستور؟»

علی غضنفری معتقد است: این‌که این اختیار از شاعر گرفته شود که چرا برای شعرش نامی می‌گذارد یا این‌که نباید نامی بگذارد، زیرا به دنبال این‌ است که چنین و چنان شود؛ از پندارهای آزادمنشانه دور است.این شاعر در یادداشتی که در اختیار بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گذاشته، نوشته است: «زایش‌های اندیشه بویژه […]

علی غضنفری معتقد است: این‌که این اختیار از شاعر گرفته شود که چرا برای شعرش نامی می‌گذارد یا این‌که نباید
نامی بگذارد، زیرا به دنبال این‌ است که چنین و چنان شود؛ از پندارهای آزادمنشانه دور است.
این شاعر در یادداشتی که در اختیار بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گذاشته، نوشته است: «زایش‌های اندیشه بویژه در
زمینه‌ی شعر، پیوندی شگرف با تصورهای مکانی، زمانی و احوال و احساس شاعر دارند که در نتیجه او به آفرینش
قطعه‌ای می‌پردازد.
این‌که این اختیار از شاعر گرفته شود، که چرا برای شعرش نامی می‌گذارد، نباید به صورت جبر عنوان شود که
اختیار شاعر را نقض کند.
به‌نظرم شایسته این است که شاعر از نام‌هایی که با محتوای شعر (این برای کتاب هم هست) هم‌سنخی ندارند، خودداری
کند.
در پاره‌ای موارد می‌بینم که محتوا بسیار ضعیف و ساده است، حال آن‌که نامی بزرگ و قوی برایش برگزیده شده
است و چه بسا چنین نامی و چنین شعری پس از خواندن از یاد برود و فراموش شود.
دراین میان به نام‌های عجیب و غریب هم برخورد می‌کنیم که هیچ‌کس تفسیری درست و مناسب و برهانی پذیرفتنی برای
این نام‌ها ندارد.
اگر به شعر کهن و امروز اروپا بنگریم، درمی‌یابیم که کم و بیش همه‌ی شعرها نام‌گذاری شده‌اند؛ لیک شوربختانه در
دنیای پست‌مدرنیسم نیز به این نتیجه می‌رسیم که برخی نام‌ها هیچ پیوندی با محتوا ندارند.
در عین حال که برای شاعر این آزادی را قائل هستم، نیز بر این باورم اگر این‌گونه گرایش‌های تقلیدگونه وارد
شعر فارسی نشوند، نام‌گذاری بدون ربط با محتوای شعر عادت نخواهد شد.
من با برخی از شعرای جوان صحبت می‌کردم، متوجه شدم آنان این ‌کار را نوعی نوآوری و نواندیشی و نونگری
به شعر فارسی می‌دانند که رفته‌رفته باید دگرگونی پیدا کند؛ در حالی‌که این شیوه‌ی برخورد، نوآوری نیست؛ تخریب است.
نوآوری در مدیریت هوشمند به معنای پدیدآوردن زمینه‌هایی برای بهبود و زیباتر شدن هر چه بیش‌تر فرایند است، که در
این راستا یکی از عوامل بسیار مهم، خود انسان است.
پس اگر نوآوری نیاز است، که به‌طور قطع هر هنری نیازمند آن است، بهتر آن است که محتوای زیباتر و
مردمی‌تری داشته باشد.
امروز جامعه‌ی ایران بویژه درزمینه‌ی شعر و موسیقی نیازمند نوآوری است؛ اما این نوآوری در مسـیر مردم‌گرایی و پیوند با
آنان و شعر و موسیقی شایسته است همراه با پیام‌ها و نام‌هایی زیبا باشد.
درواقع پیام‌ها و نام‌هایی که دردهای مردم و جامعه را در قالبی نو و زیبا بیان کنند و به گوش
مردم برسانند؛ چراکه شاعر و شعر ناگزیر در میان مردم است و همین در میان مردم بودن ایجاب می‌کند به
نوع نام‌گذاری دقت بسیار شود؛ چون در غیراین‌صورت ارتباط با مردم گسسته خواهد شد.» انتهای پیام
حاشیه های بازیگر زن سینمای ایران فیلم
آگهی استخدام همکار در سایت های نیک صالحی و پرشین وی
برچسب ها:
اخبار مرتبط :
سامسونگپک ضد ریزش مودکتر تاجبخشدکتر بتول طاهری

مهر پروازعضویت در تلگرام
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
سامسونگپک ضد ریزش مودکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پروازعضویت در تلگرام