کتاب گویای «عقل سرخ» سهروردی

کتاب گویای «عقل سرخ» سهروردی

کتاب گویای «عقل سرخ» شیخ شهاب‌الدین سهروردی روز گذشته (شنبه، ۱۰ مردادماه) به مناسبت روز بزرگداشت شیخ اشراق در خانه‌ی هنرمندان ایران رونمایی شد.به گزارش خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر صدوقی سها در این مراسم درباره‌ی سهروردی و ایران باستان به ایراد سخن پرداخت و گفت: در زمان دانشجویی ما فراوان می‌شنیدیم […]

کتاب گویای «عقل سرخ» شیخ شهاب‌الدین سهروردی روز گذشته (شنبه، ۱۰ مردادماه) به مناسبت روز بزرگداشت شیخ اشراق در خانه‌ی
هنرمندان ایران رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر صدوقی سها در این مراسم درباره‌ی سهروردی و ایران باستان
به ایراد سخن پرداخت و گفت: در زمان دانشجویی ما فراوان می‌شنیدیم که سهروردی احیاکننده‌ی معارف ایران باستان است.
اما احساس می‌کردیم که این اظهارنظرها جنبه‌ی سیاسی دارد و جنبه‌ی علمی آن چندان قوی نیست و این مسأله بدبینی‌مان
را تشدید می‌کرد؛ اما بعدها به سهروردی علاقه‌مند شدم و به طور دقیق به مطالعه و بررسی موضوع پرداختم و
سرانجام دریافتم که در ایران باستان، فلسفه و عرفان وجود داشته و سهروردی احیاکننده‌ی فلسفه و عرفان ایران باستان است.
این سهروردی‌پژوه در ادامه تصریح کرد: سهروردی در سال ۵۴۹ هجری قمری به دنیا می‌آید و اما این‌که او چگونه
توانسته پس از پنج قرن از ورود اسلام به ایران، به معارف ایران باستان دست یابد؟ درواقع، سهروردی به احتمال
زیاد به یکی از دو طریقی که بیان می‌کنم، توانسته است به معارف ایران باستان دست یابد؛ در زمان سهروردی،
شهری به نام «شیز» بوده است که این شهر در بین زنجان و مراغه واقع شده و می‌دانیم که سهروردی
مدتی را در مراغه به تحصیل علم پرداخته و جایی حمدالله مستوفی – مورخ قرن هشتم – آورده که زبان
اهالی مراغه و زنجان پهلوی بوده است.
درواقع، احتمال فراوان هست که سهروردی هنگام رفتن به مراغه، به شهر شیز نیز رفته باشد؛ شهری که امروز به
تکاب معروف است و آتشکده‌ی معروف آذرگشسب هم در آن‌جاست.
این شهر شیز از مراکز عمده‌ی معارف زرتشتی بوده است و علمایی هم در آن مکان اقامت داشتند.
برمی‌آید که سهروردی از رهگذر تحصیل در نزد علمای زرتشتی در شهر شیز توانسته باشد به معارف مربوط به ایران
باستان دست پیدا کند.
او همچنین خاطرنشان کرد: راه دوم را که بر آن یقین بیش‌تری است، انتقال معارف ایران باستان از طریق غزالی
و ابوعلی فارمدی به سهروردی است.
کتاب «مشکات‌الانوار» غزالی که تفسیر سوره‌ی نور است، به شدت در نظام فلسفی سهروردی مؤثر واقع شده است.
درواقع، سهروردی متأثر از غزالی است و از سویی بر اساس مستندات برجامانده، سهروردی با دو واسطه، شاگرد امام محمد
غزالی است.
از سویی، می‌دانیم که غزالی نیز پیر و مرادی داشته که از متصوفین خراسانی بوده است و بسیاری معتقدند که
تصوف خراسانی ادامه‌ی تصوف ایران باستان است که می‌توان با دلایل فراوان این ادعا را توضیح داد؛ بنابراین یقین باید
دانست که معارف ایران باستان از این راه به سهروردی منتقل شده است.
صدوقی سها در بخشی از سخنانش به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی وجود فلسفه و عرفان در ایران باستان پرداخت و در
این زمینه به آثاری از ابوریحان بیرونی و نظامی گنجوی نیز استناد و تأکید کرد که بدون شک در ایران
باستان به اعتبار این‌که ریاضی، موسیقی و این‌گونه علوم وجود داشته، فلسفه و عرفان هم بوده است؛ زیرا هر جا
که ریاضی باشد، در ادامه ردی از حضور فلسفه را خواهید دید.
در مراسم رونمایی از کتاب گویای «عقل سرخ» شیخ شهاب‌الدین سهروردی که از سوی انتشارات ماه‌ریز منتشر شده است، محمدرضا
اصغری و روزبه مهر – از عوامل اجرای کتاب «عقل سرخ» به شکل گویا – نیز به ارائه‌ی توضیحاتی در
این‌باره پرداختند.
همچنین بخوانید :  رمان جنایی جیمز پترسون پرفروش شد
دختر ایرانی که یک شبه قد بلند شد !
بد شدن حال ترانه علیدوستی در فرودگاه + فیلم
برچسب ها:
اخبار مرتبط :

فروشگاه آنلاین مد و لباس دُلیچیسامسونگدکتر تاجبخشعضویت در تلگرام
دکتر بتول طاهریمهر پروازشارژعضویت در تلگرام
دکتر دین محمدی
فروشگاه آنلاین مد و لباس دُلیچیسامسونگدکتر تاجبخشعضویت در تلگرامدکتر بتول طاهریمهر پروازشارژعضویت در تلگرامدکتر دین محمدیعضویت در تلگرامبلیط

x