“روزی بود روزی نبود” یادآور ادبیات کهن ایران

“روزی بود روزی نبود” یادآور ادبیات کهن ایران

کارگردان، تهیه‌کننده و سرپرست نویسندگان مجموعه تلویزیونی “روزی بود روزی نبود” انگیزه خود را از ساختن این مجموعه یادآوری ادبیات کهن ایران می‌داند.سیدمحمد مختاری درباره ساخت مجموعه “روزی بود روزی نبود” با محورقصه‌های کهن به خبرنگار مهر گفت: ما امروز بنا به هر دلیلی از فرهنگ و ادبیات گذشته خود فاصله گرفته‌ایم.گرچه تکنولوژی خوب است، […]

کارگردان، تهیه‌کننده و سرپرست نویسندگان مجموعه تلویزیونی “روزی بود روزی نبود” انگیزه خود را از ساختن این مجموعه یادآوری ادبیات
کهن ایران می‌داند.
سیدمحمد مختاری درباره ساخت مجموعه “روزی بود روزی نبود” با محورقصه‌های کهن به خبرنگار مهر گفت: ما امروز بنا به
هر دلیلی از فرهنگ و ادبیات گذشته خود فاصله گرفته‌ایم.
گرچه تکنولوژی خوب است، اما آیا همه نیازهای ما را بر طرف می‌کند؟ مگر ما چند مولانا، حافظ و فردوسی
داریم.
پرفروش‌ترین کتاب در آمریکا مثنوی معنوی بوده،اما ما ادبیات کهن خود را فراموش کرده‌ایم.وی در ادامه افزود: من نمی‌گویم باید
به عقب برگردیم، اما بهتر است ارزش ادبیات غنی خود را هم بدانیم.
من علاقمند بودم با ساخت مجموعه “روزی بود روزی نبود” فرهنگ و ادبیات کهن را برای مخاطبان یادآوری کنم.
در ادبیات امروز از واژه‌هایی سطحی استفاده می‌کنیم که معنایی ندارند، در حالی که ادبیات ما حاوی ارزش‌های زیادی است.
هنوز هم زیباترین هدیه گفتن یک بیت شعر است.
به نظرم می‌توانیم با بازنگری پندها و امثال و حکم و به روز کردن آنها نهایت استفاده را ببریم.
این کارگردان درباره اینکه فکر نمی‌کرد ممکن است مخاطب تلویزیون با فضای مجموعه “روزی بود روزی نبود” ارتباط برقرار نکند،
توضیح داد: نه، چون من بیگدار به آب نمی‌زنم و مطمئن بودم وقتی مخاطب با ادبیات اسطوره رو به رو
شود، مسلماً آن را جدی گرفته و با آن ارتباط برقرار می‌کند.
مجموعه “روزی بود روزی نبود” بر مبنای قصه‌های گردآوری شده از سوی محمد میرکیانی در کتابی با همین عنوان ساخته
شد و ما برخی قصه‌ها را انتخاب و آن را پرورش دادیم.
مختاری ادامه داد: وقتی “روزی بود روزی نبود” را می‌ساختم، می‌دانستم نه تنها مخاطبان خاص، بلکه مخاطبان عام هم با
آن ارتباط برقرار می‌کنند، چون مردم برای دیدن این نوع فضاها دلشان تنگ شده است.
خوشبختانه تماس‌های تلفنی که بعد از شروع پخش این مجموعه از شبکه یک داشتم نشان می‌دهد مردم با این سریال
ارتباط برقرار کردند.
وی درباره برخی قصه‌های تکراری این مجموعه که بارها در قالب برنامه‌های مختلف دیده شده، توضیح داد: ممکن است این
قصه‌ها برای نسل گذشته تکراری باشد، اما باید این قصه‌ها را برای نسل جوان هم روایت کنیم تا آنها با
قصه‌ها آشنا و ارتباط برقرار کنند.
البته این مجموعه در ابتدا به سفارش گروه کودک و نوجوان شبکه یک تهیه شد، اما بعد از آن در
باکس اجتماعی این شبکه قرار گرفت و در این باکس پخش آن شروع شد، اما در مجموع من همه نوع
مخاطب را در نظر گرفته بودم.
این کارگردان درباره اینکه چرا در این پروژه از بازیگران تئاتر بهره برده و از بازیگران تلویزیون استفاده نکرده، گفت:
دلیل عمده این مسئله به سطح سواد و بیان درست بازیگران تئاتر برمی‌گردد ، بازیگران این رشته سرمایه‌های هنر نمایش
هستند و در مجموعه “گلستان” هم که هم اکنون از شبکه قرآن پخش می‌شود از بازیگران تئاتر بهره بردم.
تئاتری‌ها توانایی زیادی در بازی و بیان دارند.
نمایی از مجموعه “روزی بود روزی نبود” مختاری اشاره کرد: معمولاً تئاتری‌ها شخصیت‌ها را خلق می‌کنند، اما تلویزیونی‌ها این طور
نیستند و از کلیشه‌ها استفاده می‌‌کنند.
از سوی دیگر ما با توجه به امکانات مالی که در اختیار داشتیم سعی کردیم کار قابل قبولی بسازیم.
وی درباره دیالوگ‌های این مجموعه که از امتیازهای “روزی بود روزی نبود” محسوب می‌شود، گفت: من با کمک نویسندگان مجموعه
سعی کردم ادبیات به نحو مطلوبی در این مجموعه ادا شود و از واژه‌های غیر فارسی استفاده نکنیم.
در واقع گویش‌ها و فضای این مجموعه برای دوره زندیه است.
البته سعی کردیم گویش‌ها امروزی باشند تا برای مخاطب ملموس باشد.
این کارگردان در پایان افزود: من از شبکه یک گلایه دارم، چرا که این مجموعه در باکس ۱۹:۳۰ این شبکه
هر روز پخش می‌شود.
معمولاً مجموعه‌های این باکس ظهر فردای آن روز تکرار می‌شود، اما “روزی بود روزی نبود” با وجود استقبال تکرار نمی‌شود.
امیدوارم با تدبیر مدیران تولید چنین مجموعه‌هایی در رسانه ملی افزایش یابد.
پخش مجموعه “روزی بود روزی نبود” از ۲۰ تیرماه از شبکه یک شروع شده و و فیلمنامه آن به سرپرستی
م.
مختاری و همکاری جواد ستوده‌نیا، امیرعباس پیام، محسن رفیعی و سعید گنجی بر اساس قصه‌هایی از محمد میرکیانی نوشته شد.
مجموعه “روزی بود روزی نبود” روایتگر متون کهن ایران همچون مثنوی معنوی، کلیات شیخ بهایی و ..
است.
کرامت رودساز، محمد فیلی، ایمان افشاریان، سیدمحمد باباحیدری، مهران احمدی، حسین پرستار، داود فتحعلی‌بیگی، محمد اسدی، علی یازرلو، محمدرضا خسروی،
محمدباقر صفانور و …
بازیگران، سیدحسن سیدی پریشان مدیر تصویربرداری، عباس کیاپور صدابردار، احسان روناسی و شیوا پاک‌نیت طراحان گریم، محمود فتح‌نیا طراح صحنه
و لباس، مهدی دیلمی طراح و ساخت دکور، ابوالفضل کوه‌میشی مدیر تولید و مسعود میرکمالی مدیر تدارکات مجموعه هستند.
دختر ایرانی که یک شبه قد بلند شد !
بد شدن حال ترانه علیدوستی در فرودگاه + فیلم
برچسب ها:
اخبار مرتبط :

فروشگاه آنلاین مد و لباس دُلیچیسامسونگآزانس کاترینادکتر تاجبخش
عضویت در تلگرامدکتر بتول طاهریمهر پروازشارژ
عضویت در تلگرام
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
فروشگاه آنلاین مد و لباس دُلیچیسامسونگآزانس کاترینادکتر تاجبخشعضویت در تلگرامدکتر بتول طاهریمهر پروازشارژعضویت در تلگرامدکتر دین محمدیعضویت در تلگرامبلیط

x