رد انتقادات شاملو به فردوسی

رد انتقادات شاملو به فردوسی

جلال خالقی مطلق با رد انتقادات احمد شاملو به فردوسی، او را شاعری که “هیچ شناختی از حافظ و مولوی هم نداشته است” توصیف کرد و گفت: ما حق نداریم گذشتگان را با عقاید امروز خودمان به پای میز محاکمه بکشانیم.این نوعی نازمان فکر کردن است.به گزارش خبرنگار مهر، جلال خالقی مطلق، شاهنامه پژوه و […]

جلال خالقی مطلق با رد انتقادات احمد شاملو به فردوسی، او را شاعری که “هیچ شناختی از حافظ و مولوی
هم نداشته است” توصیف کرد و گفت: ما حق نداریم گذشتگان را با عقاید امروز خودمان به پای میز محاکمه
بکشانیم.
این نوعی نازمان فکر کردن است.
به گزارش خبرنگار مهر، جلال خالقی مطلق، شاهنامه پژوه و استاد ایرانی دانشگاه هامبورگ – که چند روزی است به
ایران بازگشته است – روز گذشته در آستانه بزرگداشت فردوسی (۲۵ اردیبهشت) در دفتر مجله بخارا حاضر شد .
و به پرسش‌های حاضران درباره تصحیح ۸ جلدی‌اش از شاهنامه، میزان شناخت ایرانیان از فردوسی و روند شاهنامه پژوهی در
ایران پاسخ داد.
شاهنامه بایسنقری ارزش علمی برای تصحیح شاهنامه ندارد وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره جایگاه “شاهنامه بایسنقری” –
اثری که دو سال پیش در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید – گفت: این اثر تنها به دلیل نقاشی‌ها
و حواشی آن مورد توجه است و الا متن آن دارای اشکالات فراوانی است؛ مینیاتورهای این اثر بیشتر هیئت طبقه
حاکم را نشان می‌دهد که سمبل زیبایی بوده‌اند.
این اثر اصولاً ارزش علمی برای تصحیح شاهنامه ندارد اما یکی از شاهکارهای کتاب‌آرایی در جهان به شمار می‌رود.
خالقی مطلق در عین حال افزود: شاهنامه شاه طهماسبی بسیار مهمتر از شاهنامه بایسنقری است اما این اثر (شاهنامه شاه
طهماسبی) به دلیل اینکه تاجر ارمنی‌اش، تعدادی از صفحاتش را کنده و تعدادی را هم جابجا کرده است، از ارزش
افتاده و کسی به آن توجه نمی‌کند.
در ابیاتی که فردوسی در مدح سلطان محمود سروده، رنج شاعر را به خوبی می‌بینیم وی درباره مدایح موجود از
سلطان محمود غزنوی در شاهنامه، گفت: بعضی‌ ناسیونالیست‌های افراطی معتقد‌اند که حدود ۲۲۰ بیتی که فردوسی در مدح سلطان محمود
سروده، از وی نیست اما اینگونه نیست و فردوسی قطعاً چنین ابیاتی را سروده است.
افرادی هم که می‌گویند چنین نیست به کلی از واقعیت‌های تاریخی به دورهستند.
البته برخی کاتبان شاهنامه بیت‌هایی الحاقی به شاهنامه اضافه کرده‌اند اما مدح محمود در شاهنامه اصیل است و اتفاقاً این
همان نکته‌ای است که ما را به رنجی که این شاعر کشیده پی می‌بریم.
خالقی مطلق در توضیح این مورد گفت: حتی در یک جا هم فردوسی نگفته که صله‌ای از سلطان محمود دریافت
کرده است و اینها در زمانی رخ می‌دهد که شاعرانی تنها با هدف دریافت زر و صله در مدح پادشاه
شعر سروده‌اند حال آنکه شاعری مانند فردوسی نه تنها این کار را پولی نگرفته بلکه جلو سلطان سنی مذهبی مانند
محمود، به شیعه بودن خود افتخار می‌کند.
معلوم نیست بیت “بسی رنج بردم در این سال سی/عجم زنده کردم بدین پارسی” از آن فردوسی باشد این شاهنامه
پژوه همچنین در پاسخ سوال خبرنگار مهر که پرسید “این گفته برخی شاهنامه پژوهان که می‌گویند بیت بسی رنج بردم
در این سال سی / عجم زنده کردم بدین پارسی ، از آن فردوسی نیست” چقدر صحت دارد؟” گفت: علاوه
بر شاهنامه، هجونامه‌ای هم به فردوسی نسبت داده شده که ۶ بیت از آن در چهارمقاله عروضی سمرقندی آمده است
اما مقداری دیگر ابیات ساختگی است.
اما درباره این بیت خاص، نمی‌توان نظر قطعی داد که از آن فردوسی است یا نه.
شاملو نه فردوسی را می‌شناخته است نه حافظ و مولوی را وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار
که نظرش را درباره انتقادات شاملو به فردوسی پرسید، گفت: مطالبی که مرحوم شاملو درباره فردوسی گفته، نشانه بی‌اطلاعی یک
فرد از یک اثر حماسی مانند شاهنامه است.
من کاری به تبحر او در شعر نو ندارم چون تخصصی در این باره ندارم.
ضمن اینکه ایشان طرفداران بسیاری در شعر نو دارند اما اینگونه عقاید را درست نمی‌دانم.
خالقی مطلق همچنین شاملو را شاعری که “هیچ شناختی از حافظ و مولوی هم نداشته است” توصیف کرد و در
ادامه به نقد این شاعر معاصر به “زن ستیزی” فردوسی پرداخحت و افزود: کسانی مانند شاملو که در موارد دیگر
این همه به نسخه چاپ مسکو شاهنامه استناد می‌کنند، در این مورد هم استناد کنند؛ آن بیت معروف “زن و
اژدها هر دو در خاک به / …
” در هیچکدام از ۱۵ نسخه معتبری ماند نسخه مول، نسخه گروخی و نسخه چاپ مسکو که من آنها را
برای تصحیحم اساس قرار دادم وجود ندارد.
نباید” نا زمان” فکر کنیم این شاهنامه پژوه در ادامه گفت: ما حق نداریم گذشتگان را با عقاید امروز خودمان
به پای میز محاکمه بکشانیم.
این نوعی نا زمان فکر کردن است.
چطور می‌توانیم در ادبیاتی که به طور کلی زن ستیز است، شاعری را محاکمه کنیم که از زن، خوب گفته
است؟ وی در پایان سخنانش شاهنامه را اثری غیر قابل مقایسه با دیگر آثار حماسی توصیف کرد و گفت: اثری
نمی‌بینم که بتوانم به راحتی آن را با شاهنامه مقایسه کنم چرا که ما در این اثر تنها با یک
شاعر روبرو نیستیم بلکه با یک حکیم روبروییم.
پیش از سخنان خالقی مطلق، علی دهباشی مدیرمسئول مجله بخارا، با ارائه یک بیوگرافی از این شاهنامه پژوه کشورمان، گفت:
آنچه وی در تصیحش از شاهنامه در طول چهار دهه انجام داد، کاری سترگ بود که برای اولین بار در
تاریخ ادبیات ایران اتفاق افتاد و آن اینکه برای نخستین بار یک محقق و استاد ایرانی موفق شد مهمترین متن
ادبیات فارسی را با شیوه‌ای علمی تصحیح کند.
چرا نیوشا ضیغمی خارج از ایران فرزندش را به دنیا می آورد + فیلم
دختر ایرانی که یک شبه قد بلند شد !
برچسب ها:
اخبار مرتبط :

سامسونگآژانس کاتریناتاژآیسان پروزازقصر شیریندکتر تاجبخش
دکتر بتول طاهریمهر پروازعضویت در تلگرامدکتر دین محمدیعضویت در تلگرام
شارژعضویت در تلگرام
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
به دختر ۱۴ ساله ام توصیه کردم˝پایی که جا ماند˝ را بخواند
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
«پایتخت جهنم» کتاب ممنوعه دوران مبارک منتشر می‌شود
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
خدا مادر زیبایت را بیامرزد
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
اقلیم خاطرات امام و انقلاب
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
نیما یوشیج از چوپانی تا شکار/ گزارش تصویری
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
خاطرات دوستی که با فریدون مشیری پیاده‌روی می کرد
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
باید و نبایدهای شعر و موسیقی که هر کدام ساز خود را می‌زنند
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید
سامسونگآژانس کاتریناتاژآیسان پروزازقصر شیریندکتر تاجبخشدکتر بتول طاهریمهر پروازعضویت در تلگرامدکتر دین محمدیعضویت در تلگرامشارژعضویت در تلگرام
x